jans

Alla inlägg den 24 december 2023

Av Jan Sandström - 24 december 2023 06:52

Söndag den 24/12


Igår vaknade vi i Vindeln och efter morgonrutinerna och frukost gick jag ut till bilen, som frusit ihop med isbark över hela så bakluckan fick jag kämpa med att få upp.

Men det gick efter träget arbete med isskrapa och sopen.


Plockat ihop och så lastat bilen med katten Gunnar som protesterade lite då vi åkte.

Snörök efter vägen men det gick bra de två mil vi nu har mellan boställena.

Stugvägen var oplogad men inte så mycket att det var svårt att köra.


Här i stugan tror jag att Gunnar blev glad att få gå ut i snön.

Jag började skotta, körde igång gamla slungan men kom inte så långt innan den gick sönder, en brytbult till inmatningen gick av.

Så tillbaks mot förrådet, som frusit, låset fick jag bara inte upp.

Men efter lite jobb och så hårtorken fick jag upp dörren och hittade ingen brytbult men jag kunde komma åt nyckeln till den andra slungan. Min Biltema med band och hydrostatdrift.


Den gick det fint att köra bort snön men banddriften är lite jobbig i kringelkrokar som jag kör runt stugan.

Till slut var eller ansåg jag mig vara klar och hittade EN ny bult men det räcker för tillfället.

Fåglarna hade också fått ny mat så även de var glada.

Bytte i alla fall inte brytbulten utan gick in och vi åt gröt i en sen lunch vid halv två.


Här blev det datorn, kalendrar på TV medan vi fikade skinkmacka och smågott.


En skön dusch och julfint på kroppen, kläder alltså.

Sedan småpyssel och jag fixade i ordning min nya Google Cromecast jag köpt till bra pris tidigare på Clas Ohlson.

Så gjorde vi middag, blöta smörgås med gubbröra fast det var Inger som gjorde den så då blir det väl gummröra till förrätt.

Till det såg vi en julfilm från Netflix.


Efter datorkoll blev det sängen med ljudbok men katten svek mig och kom inte isäng.

Vid midnatt då Inger kom isäng släckte jag och har sovit riktigt gott.

Vaknade vid halv sex men steg upp först vid sextiden.


Dagens och sista luckan ser ut så här.

 


Idag blir det laga slungan, skotta för efter att jag gått in och vi fikade kom väghyveln och plogade vägen.

Jag har inte kollat hur mycket snö det blev men inatt har det snöat mer så jag får skotta hela alltet igen.

Sedan måsta jag eller vi nog in till Vindeln igen och köpa skinka till kisse och hämta ett par saker som skulle ha följt med igår.


Vid lunchtid kommer ett par av barnen hit och ska äta gott och någon vill spela spel.

Det är ju ändå jul och då blir det att ha det lugnt och skönt.


Vid eller fem över tre kommer Kalle.

Mat fika julklappar, jo några finns men inte många.  

Min influensa har kanske börjat ge med sig, igår mådde jag mycket bättre och så även idag. Bara lite snuva på morgonen.


-9,1° i Vindeln, -8,1° här i stugan och väderstationen säger -7,8° och 0,7--3,1 m/s från NordOst


Morgonbilderna ser ut så här men så mörkt att de andra inte säger så mycket.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards