jans

Alla inlägg den 31 december 2023

Av Jan Sandström - 31 december 2023 09:15

 

Gott Nytt År till alla er bloggläsare och bloggskrivare.


Det här är det enda fyrverkeri jag bjuder på.

 


Eljest gäller...

           

Av Jan Sandström - 31 december 2023 08:26

 

Årets sista dag och alltså den 31/12


Men vilken dag det blev igår   


Dagen började med snö från ovan och efter att ha gått ut här och skottat framför bron, tog även upp broskrapan och rengjorde den för även om jag "bara" är hyresgäst så tycker jag att man kan se till att det är lite fint runt huset.

Om inte annat så blir väl husvärden glad då hon kommer, eller vem det nu är som ska hålla rent framför dörren.

Bilen sopade jag av och skottade runt den och så i med motorvärmaren.


En stund senare åkte vi mot stugan och så var planen att åka och fika i Tavelsjö.

Det var då vi/JAG gjorde det stora misstaget.

Skulle så här efteråt först ha kört till Tavelsjö och druckit kaffe men jag ville skotta rent i stugan.


Vägen var nämligen oplogad men det brukar inte vara något problem för jag har kört på värre vägar.

Jag var glad att vi tog oss uppför alla backar för sedan skulle det bära av lite utför och då var risken att få stopp lite mindre.

 


Jag fick klättra över och gå ut på höger sida.

     


I somras så lade man på en massa grus eller sprängsten och höjde vägen upp till en halvmeter på vissa ställen.


MEN på den långa raksträckan som går svagt utför har man lyckats få vägen att luta lite åt vänster.

Nu bar det sig inte bättre än att... Ja bilen bara gled och ingenting hjälpte.

Så här i efterhand tror jag att det blev så mycket snö under att jag tappade hjulfästet mot vägen och då den lutade så bar det bara av ned i kanten så snö under och vänster framhjul liksom i luften.

Det hjälpte inte att jag lagt på nya vinterdäck i höstas så inget fel på däcken.

Det var bara mitt fel och skulle väl kanske ha kört saktare men med risk att jag fastnat mitt på vägen eller tappat styrförmågan som en båt.


Det kom två skotrar och i ett försök att röra på bilen så gick det inte, skotern slirade bara på det isiga underlaget under 2 dm lössnö.

Men jag hade ringt Fredrik som kom, dock inte med traktorn utan sin bil (fyrhjulsdrift och skapliga däck) och vi lyckades rycka loss mig.

Jag ska skaffa en sådan bogserlina/rep som är lite elastisk så man kan ta fart och rycka loss utan att den går av som en vanligt bogserlina gör.


Det gick bra och när vi kom till stugan hann vi bara börja skotta så kom han med väghyveln och plogade.

Skottat rent och fint blev det lite mat inne innan vi åkte till Tavelsjö där det blev kaffe.

Sedan hit till Vindeln igen där det blev dator och sedan middag med TV och SOS. Sällskapsresan där Stig-Helmer åkte ut i skärgården.


Lite mer dator och sista avsnittet på Manifest.

Därefter sängen och en kort stund med ljudboken och Gunnar vid min sida, eller jag vid hans sida då han låg mitt på sängen.


Har sovit riktigt gott och idag nyårsafton då jag inte tänkt göra så mycket mer än återuppta påtandet med min gamla laptop/surfplatta, jo den går att dela på och ha skärmen som separat platta.

Inget jag gjorde men Inger sitter mycket med plattan så hon ska få testa den.


Men upp vid sju och jag har fått frukost, Gunnar sin smörgåsskinka och halv ostskiva som han gillar.


Nu -12,1° här utanför fönstret (men på torsdag flaggar de för -34° här i Vindeln).  

-13,5 ute på balkongen.


Jag har uppdaterat min hemsida https://www.rengård.se

För ett år sedan fick vi kika på och bestämde oss direkt för den här lägenheten.

För ett år sedan             och        idag.

   

 

     


Morgonbilderna ser ut så här på årets sista dag.

           


En fin måne.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards