jans

Alla inlägg den 26 december 2023

Av Jan Sandström - 26 december 2023 09:12

Annandag jul, tisdag den 26/12


Igår tog vi det lugnt här på Rengård.

Det enda jag var ut och gjorde var att hämta in en korg ved och plocka bort utbrända marschaller och hållare, jo så fick ju fåglarna mer mat.


Lite eget här vid datorn och så tog jag itu med min gamla laptop som jag tidigare rensat och gjort i ordning till väderdator, men nu var hårddisken full.

Så hämtade program för ominstallation och körde igång enligt instruktionerna.

Valde rensa och inte behålla någonting.

Det tog tid att traggla igenom allt men till slut var Windows ominstallerat och.

Inte   hade datorn rensat hårddisken, allt var ändå kvar.

Nu funderar jag på att köra formatering av disken och helt nyinstallation, OM jag visste hur man nu gör det på nyare datorer.

Gammalt gjorde man ju det lite nu och då men nu är allt så komplext och fikonspråk, inte heller har jag kvar dessa specialprogram man hade för att slå ihop, dela, formatera och vad man nu gjorde med diskarna.

Det är inte heller nån vanlig disk i den utan bara nått liter kort.


Kanske får bli en resa till NetOnNet som säljer datorer för Inger behöver nått bättre, fast hon skulle ju behöva en ny platta också som hon mest sitter vid.

Den slog jag ju sönder så skärmen är tejpad.

Jag eller kökslampan slog sönder den då jag skulle göra någonting på lampan och den rasade ned. Glaset gick i bitar och plattan blev kantstött.

         

 

Plattan var inte ens ett år gammal men den har fungerat och fungerar.


Vi får se men än har jag inte gett upp om min gamla som skulle fungera och den är en hybrid där skärmen går att lyfta loss och köra som surfplatta. Något jag i stort sett aldrig gjorde.


Vi fikade gott, åt gott och mådde gott.

Inger som hade känning av det jag hade kom tydligen undan och blev bra, igår kväll kände hon inget och inte heller i morse.

Det var kanske latmasken hon tillfälligt drabbades av, jag smittade väl för den drabbas jag ganska ofta av.  


Rester av julmat till middag och så såg vi Tomten är far till alla barnen, efter den så slog jag på Tv och det blev Sällskapsresan som sändes på TV


Det blev sängen och klockan passerade midnatt så ingen ljudbok för mig.

Däremot kröp Inger ned och Gunnar kom till oss i sängen så jag har sovit gott tills jag vaknade kissnödig och det var trångt under täcket.


Men somnade om och sov till ÅTTA.

Idag tar vi en till lugn dag här men jag ska sitta med räkningarna och så blir det till att påbörja bokslutet för 2023.


Mulet och grått men vi har ekorren här vid fågelautomaterna.

-9,9° ute och helt vindstilla enligt väderstationen och med lätt snöfall.


Morgonbilderna ser ut så här idag och då vi närmar oss nyåret, tänk på

       

              

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards