jans

Alla inlägg den 23 december 2023

Av Jan Sandström - 23 december 2023 07:49

Lördag den 23/12 och dan före dopparedan.

Men igår hade vi dopparedag här hos oss. Vi åt blöta till middag, med nygjord skinka, äppelmos, senap och smör


I övrigt gjorde jag inte så mycket, jo lite, gömde undan högtalarkablarna.

 

Satt vid datorn och ordnade upp statistik jag för.

Boendet i stugan vi fört statistik på sedan vi köpte den i april 1980

Men i år haltar den så jag ska bortse från årets siffror som är när jag bott heltid där sedan i april till november.

Staplarna blir så otroligt höga jämfört med tidigare år.


Vi gick iväg till apoteket

 

där jag köpte ut antibiotikan jag ska äta en kur av, prover säger att jag har UVI men inget jag besväras av.

Ingen aning hur länge jag kan ha gått med den och läkaren funderade länge innan han beslutade att skriva ut.

Tack för att jag är diabetiker för eljest skulle jag inte fått medicinen.

Diabetesmedicinen ska man fundera på och ta beslut om nästa år då jag ska lämna nya prover och få återbesök.

Vi impulsköpte även en blodtrycksmätare de hade till extrapris. Men vi skulle ändå skaffa en sådan, bara inte igår.

Den måste jag ju testa här hemma.

 


I övrigt inte så mycket, jo vi beslutade om en sista minutenresa söderut (sydost) och den går redan idag  

Så vi ska fira jul på annan ort.


Vi ska fira i stugan på Rengård.

Det blir närmare för de av barnen som kommer, Anders och Erik är de enda hemma som firar jul.

Sedan är det mysigt även om vi inte har någon gran inne.

Sist vi firade var 1984 och då med liten Tomas och mindre Anders och med min mor och far. Då hade vi julgran inne.


Men vi såg julkalendrarna och så en julfilm till middan på kvällen.

Senare blev det kväll och sängen och jag var förkylt hela dagen men det kändes bättre då jag gick isäng.

Så jag har faktiskt fått sova gott inatt, vaknade och steg upp straxt efter sex.


När jag är klar här blir det till att packa ihop datorprylar som ska med, kläder ska med och köket har inger kontroll över.

Jodå, Gunnar ska också få följa med till stugan och där får han gå ut i snöyran.

Vi ska väl julpynta lite så det blir julstämning och så måste jag SKOTTA det första jag gör där.

För det är riktigt busväder med snö och blåst.

I alla fall såg det så ut här ute men än är det så mörkt att man inte ser riktigt.


-7.3° i stugan och -7.9° här i Vindeln men allt inom felmarginaler hos tempgivarna.

Inte så blodigt isande kallt som vi tidigare haft med runt -27°

 

Morgonbilderna ser ut så här och snart kommer Tomten, Gunnar springer fram och åter åtofram här och tigger sin skinka, fast han har fått.

   

 

Dagens chokladbit var god med mandel och marsipan.

 

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards