jans

Direktlänk till inlägg 10 december 2023

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 10 december 2023 09:01

Söndag den 10/12 och Andra advent


Dagens kalenderlucka innehöll en liten chokladkaka.

 


Men igår så körde jag in till stan, först till Granngården där jag köpte lite solrosfrö, mjölmask som fåglarna här älskar men inne i Umeå ratade men den. Och så blev det kokosnötter fyllda med godis till pippi.


Nu spelar de bästa jullåten på radio och den finns på Youtube

Julen är här med Tommy Körberg & Sissel Kyrkjebø


Efter fågelmaten körde jag över och skulle besöka vårt gamla hus, men ingen hemma fast det lyste överallt så jag fick ju se lite av insidan. Men det kändes lite konstigt att ringa på "sin egen" dörr.


I alla fall när jag nu var på Västerslätt åkte jag till ICA HP:s eller nu heter den inte det längre.

Där fick jag tag på en Janssons frestelse från Dafgårds och så tre påsar kaffe.


Ringe Maria och hon var hemma så då blev det tvärs över stan till henne, fullt på gästparkeringen men det fanns en ledig plats i närheten.

Fick en kram och en liten skvätt kaffe och ett glas vatten till min smörgås jag hade med mig innan vi travade iväg till Pilgatans julmarknad.

På väg dit kom dotter Signe med barn, straxt efteråt anslöt dotter Antonia (Anty på nätet) och så gick vi bland folk och stånd till vi kom in till dotter Sanna som hade sin atelje öppen.

Jag fastnade för lite silversmide men köpte inget då utan vi gick runt hela området, Berit och Gunnar (gamla bekanta till oss) stod där och sålde sockar och mattor, Virrhönan hade stånd där men fått hjälp av sina grannar. och på väg tillbaks så köpte jag ett par örhängen.


Väl tillbaks i Marias lägenhet så blev det kaffe och fikabröd, men hon hade inte sina goda julkakor.

  

Efter fika och prat med Maria och hennes barnbarn som hon var barnvakt till så klädde jag på mig och körde iväg och än en gång åkte jag förbi Vallmovägen 15, men inte heller nu någon hemma men lika ljust inne.

 

   

Drönarfoto taget av mäklarbyrån Boporten hösten 2022


Det gick fint att åka "hem" till stugan här på Rengård och här fick jag ge fåglarna och katterna lite mat.

Jag gjorde kaffe och pratade med Inger på telefon. 


Senare lagade jag middag som blev

 

Medan den var i ugnen så tyckte jag det var dåligt drag i kaminen så på med skoteroverallen och så fram men stegen, fick skotta lite för att få fram och så skotta på taket för att komma åt stegen.

Men det såg fint ut där uppe, jag har ju lagt hönsnät över skorstenen så att inte fåglar ramlar ned, det har hänt ett par gånger men nätet fastnar det sot på så jag får knacka så det släpper.
Nu hade jag sopen med och fick bort lite men det skulle inte ha påverkat draget i skorstenen.

Klättrade ned igen.


Doftade gott i köket och den var riktigt god när den en halvtimme senare var klar.

 


Sallad och en öl till och så sista delen på den där SF-filmen jag påbörjade igår, men högerpil hoppar 10 sekunder och den använde jag flitigt. Inte bra alltså fast den började intressant.

Sedan blev det julfilm och kaffe, brasa i kaminen och nu drog det fint. 


En sista koll i datorn och så prata med Inger.

Sängen med ljudbok och Gunnar utmed mig.


Har sovit riktigt gott och halv åtta blev det morgon.

Kisse har fått mat och de har varit ute en stund.

Nu ligger Gunnar i fönstret och Lycka ligger här hos mig i kontoret.


Idag är det söndag och vilodag men jag ska småpyssla lite, ska se om jag får ihop bakbordet jag påbörjat till Inger för hon vill ha något att baka på köksbordet då diskbänken är för hög där med nya standarden.

Det är väl enda stora felet med lägenheten.


Det snöar lätt ute och -8.7° utanför fönstret, väderstationen ovanför taket säger -8,5° och helt vindstilla så snöflingorna dalar rakt ned som i julfilmerna.


Morgonbilderna ser ut så här och Maria efterlyste bild på själva stugan men jag har ingen kamera riktad hitåt.

Men jag gick ut och fotade lite då vi hade -28° och här är några bilder från då.
           


och här de vanliga morgonbilderna.

          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards