jans

Direktlänk till inlägg 29 januari 2024

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - Måndag 29 jan 07:59

Måndag den 29/1


4 veckor utan Gunnar, så tomt

       

men i morse väcktes jag kvart i 7 av en katt på mitt bröst, det var Andes lilla, nåja lilla är hon inte nu utan riktigt kraftig fin kisse som kom och sa godmorgon.
Nu sitter hon ute och spanar.
 


Men igår så åkte vi till Umeå efter att ha gjort morgon och plockat ihop det jag skulle ha med mig hit till stugan.

I stan så blev det först NetOnNet där jag köpte en liten Cromecast med fjörrkontroll.

Sedan över till IKEA där vi åt lunch efter att ha handlat en läslampa och sittpuff.

Tid över så vi gick runt och kikade på sängbord eller ben till de vi har, vi tycker de är för låga till sängen men det slutar nog med att jag snickrar ihop något som höjer borden. Ben eller en sarg, det ska jag kika på senare för jag tror att det blir svårt att få dit några metallben från en säng eller liknande.


Efter IKEA åkte vi in mot centrum men ganska gott om tid så då blev det väninnan Maria som fick besök.

Jag skulle väl egentligen bara slänga in julklappen som aldrig blev lämnad och fika ville vi inte ha då vi nyss ätit och kaffe på maten där jag åt en semla.

Men lite jos och några chips samt en pratstund blev det innan det blev dags att dra vidare.


Lämnade Inger på tågstationen då hon skulle ned till Jönköping igen. 
Fick mess nu på morgonen att det gått bättre den här gången och att hon inte är så försenad.


Efter att ha blivit gräsänkling så körde jag "hem" till huset på Vallmovägen, där möttes jag av dåligt skottat, "vårt" kylskåp ute på altanen men Patrik var hemma och jag fick komma in och kika runt. Kökslampan var ersatt med en ny svart från IKEA.
Just den vi tittat på några timmar tidigare, men det blev riktigt snyggt.
Konstigt nog känner jag ingen saknad av huset vi bott 28 år i.


Men kylskåpet då som han påstod var traigt, jo det hade börjat lukta dåligt och han trodde det var läckage.

Precis det hände oss också för ett antal år sedan och jag trodde också att det var läckage.

Men felet är att det är karet ovanpå kompressorn som det står vätska i och så surnar det.

Konstigt att det hände så nära efter försäljningen av huset för vi var noga med att rengöra kylen.

Idiotiskt konstruerat var det då det inte gick att lyfta bort byttan för att diska och rengöra.
Men det är hans kylskåp fast jag tyckte han skulle sälja eller skänka bort det på Facebook, då slipper han ju köra bort det eller betala för bortforsling.

Dumt nog så skulle jag ju ha tiggt ett par glashyllor för de kan ha passat till oss i Vindeln där vi skulle behöva dem.


Men jag ringde Anders som var hemma och så tvärs över stan igen till Stöcksjö där jag blev mottagen av en glad Atho, Anders hund men Lycka var ute och svansade på byn, hon var då inte inne.

Men Anders bjöd på hamburgare och kaffe med en massa prat.

Så kom Lycka och satt på fönsterblecket och jag släppte in henne, kelsjuk var hon också men klockan var mycket så in med henne i buren och så körde jag hit till stugan utan att hon sa någonting.


Här gick hon runt och nosade, kanske hon också saknar Gunnar för hans sovplats/dyna ägnade hon mycket uppmärksamhet åt.

En brasa i kaminen och så såg vi en film från Netflix och kaffe.

Den heter LIFT och var väl sisådär.


Sedan blev det sängen men fick bara kort kattsällakap innan hon gick någon annanstans.

Jag har då sovit gott och som jag skrev väcktes jag innan sju. 

Hon har varit ute i omgångar och jag är lite orolig för "mina" ekorrar att de ska bli kattmat.

Men nu ligger hon då här i mitt kontorsfönster efter att ha legat på musen, tangentbordet, datorn och överallt där hon inte ska ligga.

Jag har tänkt snickra lite, eller försöka göra det nu när det inte är -40°, snöstorm eller jordbävning, fast det sista vet jag ju inte än om det blir.

Det blir såga, limma, fräsa, måla, slipa och lacka tre skyltar, en julklapp och två till kyrkogården där Norton (Peter, Annas och Emils katt) ligger och Gunnar ska ligga när väl tjäle och snö är borta.


Men nu har jag -0.4° här men i Vindeln +1,5° eller -0,7° beroende på vilken jag kollar.

Väderstationen visar +,06° och 1,7 m/s från WSW

Men förutom snickra finns det en hel del annat att syssla med som att plocka ned julstjärnor och skotta lite snö.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

         

 

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards