jans

Alla inlägg den 6 januari 2024

Av Jan Sandström - Lördag 6 jan 08:49

Lördag den 6/1

och trettondedag jul, så en röd dag idag.


Men igår var det som vanigt ganska kallt.

 

Tidigt på morgonen hade vi nog rekordet här i Vindeln.


Inne i stugan var temperaturen ganska stabil men låg, i varmförrådet med ingång på baksidan så sjönk det sakta och ned mot tre grader.

Då varmvattenberedaren sitter där och inkommande vatten m.m så kände jag viss oro, man beredaren hade jag startat tidigt.

Jag gick ut i kylan, motorvärmaren var igång men cupévärmarna (har två st) hade lagt av och bilen startade inte.

Nått fel på startmotorn eller strömmen till den, kan också vara brytaren som kollar att kopplingen är nedtryckt.


Andra gången jag var ut tog jag in stora värmaren som står på golvet, originalet är en liten fjuttig en på sidan av mitttunneln.

Den gick igång men stannade nästan direkt. Bilen startade inte då heler.

Väl inne i värmen igen kollade jag cypévärmaren, skruvade isär och rengjorde, tryckte in överhettningsskyddet som löst ut.

Hade kontakt med sonen Erik och till slut så kom han upp till oss.


Blev klippt av Inger och så fikade vi innan det blev ut igen och nu var det inte mer än -32° 

Först drog han min bil lite bakåt och sedan kopplade jag linan fram och öglan hade jag redan tidigare satt dit, det behövdes inte mer än en billängd så startade bilen.


Inger kom ut och vi körde gemensamt till stugan där jag höjde termostaterna inne i varmförrådet, tog in två värmefläktar och gav fåglarna mer mat.

Inne höjde vi även termostaterna till elementen från de 10-11° till 15°

En av värmefläktarna gick trögt så den tog jag med hit men den andra ställde vi på golvet och en Telldusstyrning (fjärrbrytare via nätet) till.

Bilen gick på tomgång men hade stannat, tydligen kan den inte stå på tomgång hur länge som helst.

Men den startade snällt med startmotorn så jag behövde ingen hjälp av Erik, ha svängde vänster och vi höger för att åka hem till sitt.


Vi kom hem fint och bilen mycket mjukare att köra.

Här hemma hade jag koll på temperaturerna som sakta steg i stugan. Även ute steg den sakta.


Kaffe och jag slöade i soffan en stund men då kommer saknaden av Gunnar.

 


Det blev middag och u är det slut på julmaten.

Vi såg revyn från Fredriksdal som Eva Rydberg har och det var Två man och en änka. Hennes sista revy därifrån.

Efter den gick Inger till sitt och jag kollade runt på SVTplay och fastnade för 88-öresrevyn av Hasse och Tage från 1974.


Den med "ett glas öl", "elektricitetsvisan" och "gott om kaffe" och lite annat roligt.


Gick isäng och i går blev det Alvedon och "sovpiller".

Ljudboken och sedan har jag sovit gott hela natten.


Vaknade kvart i åtta, upp och kissa men kröp isäng igen, men låg bara en stund.

Idag, ja Inger har tänkt ta en promenad för nu är det mer normalt ute med -23° och det kan man ju utstå.

Ute i stugan är det -24,4° och inne +15--16° och i varmförrådet +12.4°

 

Nu när jag har fått upp mer värme inne kanske värmepumpen kan köra avisning av utedelen.

Felet var att jag inte hann höja värmen inne innan kylan slog till.

För den vänder ju och kör kyla för att avfrosta och det klarar den inte om det är för kallt inne.

  Fortfarande is i pumpen men snart får vi blidväder.

Jag borde ha en kamera med bättre upplösning här.

 

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards