jans

Alla inlägg den 3 januari 2024

Av Jan Sandström - Onsdag 3 jan 09:29

Onsdag den 3/1


Det är KALLT här i Vindeln, nu halv tio har vi -31,6° ute på balkongen och mot norr.

Ingers termometer i köket visar säkert några grader kallare.


I mitt bröst sitter en stor klump och jag tycker mig se Gunnar lite här och var i lägenheten.

Här sitter han dock i kvällssolen på Västerslätt ute på altanen. 

 

Att man kan sakna en liten katt så mycket.


Men igår skulle vi iväg med bilen och det började inte så bra.

Kallt ute och värmaren igång men startmotorn slog aldrig till, allt fungerade och ström i batteriet men inget klick då jag skulle starta.

Öppnade huven och, nä man ser inget på de nyare bilarna så jag släppte igen huven och man ska inte ge upp.

DÅ startade den så lätt och med motorn igång gick inger in och hämtade det som skulle med till Vännäs.

Det gick fint att köra dit men då jag inte får upp värmen i stugan tänkte vi kolla den fast elementen håller den frostfri inne.

Körde sakta och kom fram där vi stannade och skulle hämta svägerskan, onödigt att hon också skulle ut med sin bil från garagat.

Då när jag backade ut så lade servostyrningen av.

Men det gick om än trögt att köra den bit vi skulle in till Vännäs.


Efter att ha stannat och lastat ut skulle jag parkera i en carport och när jag körde iväg så hoppade servostyrningen igång igen.

Parkerade och stoppade in motorvärmaren.


Vi gjorde det vi skulle och det tog väl nån dryg timme men jag blev oroligare för tempen i stugan sjönk så jag gick ut för att hämta och köra fram bilen.

 

Inte startade den nu heller. Dessutom hade elen slagit ifrån i uttaget men bilen var inte helt utkyld.

Men upp med huven och släppte igen och då startade efter ett par försök och styrningen fungerade men lite kallare än -30° så förstår man att allt är trögt.


Vi kom iväg och släppte bara av svägerskan och såg till att hon då fick upp dörren till huset och kom in i värmen innan vi sakta körde hemåt mot stugan som vi nu skulle titta till.

Luftvärmepumpen gav värme men inte tillräckligt och jag lät bilen gå på tomgång när vi var där och fåglarna fick mer mat.

 


Tillbaks mot Vindeln och det gick fint att komma dit och in i värmen.

Här var saknade efter kisse ännu större och lägenheten kändes så tom utan Gunnar som brukade komma och ta emot oss.


Jag satt bara och slötittade på någonting på TV. Hade ingen energi och till middag värmde jag bara lite laxpudding.

Vi började se en Poppefilm men det hände inget så vi stängde.

Jag kommer egentligen inte ihåg så mycket av kvällen men satt väl här vid datorn en stund innan det blev ganska tidig kväll med Alvedon och sönmtablett.

Så efter ett tag med ljudboken så släckte jag och fick sova gott inatt.

Tror jag kissade en gång men vaknade innan åtta.


Morgon och ingen kisse som vill ha skinka  


Fortfarande kallt ute med 31,4° här i Vindeln

-32° ute vid stugan. Inne där +4,8° i varmförrådet men där sitter två värmeelement som frysskydd.

Inne i stugan +6,7 till +8,6° beroende på rum så det är väl värmeelementen på el som håller värmen.


Jag måste prata med Grubbe Ventilation om den och att något är fel. IGEN.


Morgonbilderna ser ut så här

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards