jans

Alla inlägg den 15 januari 2024

Av Jan Sandström - Måndag 15 jan 08:31

Måndag den 15/1


Halva januari har gått och idag 2 veckor av saknad. Men det går lite lättare att hantera den.
 

Gunnar fotad den 8/10 2010 och då ungefär 3½ år.


Men till nuet och igår så blev vi här hemma, Inger och Emil var ute i snöhögarna och i stort bara in för att tanka magen.

Jag satt här med ett och annat och först efter fika, alltså närmare fyra så startade jag bilen och ungefär -15° ute.

Vi körde i skymningsljus och en smal nånskära där uppe, en vacker vinterkväll in till Umeå och lämnade av Emil hos sina föräldrar.


Därefter över till Jula där jag köpte en skrivbordslampa med förstorningsglas, jag behöver något bättre att se småsaker med som jag ska laga. Ett åldersproblem.

Det blev några andra småsaker också.


Därefter tvärs över stan till Erik på Umedalen som skulle låna min lödstation och där passade vi på att laga och äta middag samt en stunds prat över bordet.

Jag fick tre fina foton i A3-storlek av Gunnar som han fotat och skrivit ut och ett ska då ramas in.


Sakta körde vi sedan de typ 5 mil det är hem till Vindeln, det är ibland lite omak att bo en bit bort, till gamla villan skulle vi ha haft 3 km.

Men nu är det som det är och här satt jag med kattfoton och lade in en massa (1300 st.) på Googlesidan som nu går som bakgrund på vår Google nest i köket.

Ska se om jag kan komma åt dem som bakgrund även här i datorn men eljest har jag bilder så det räcker.


Det blev lite kvällsfika och till det Sanningen på TV4play.
Den sänds ju söndagar såvida man inte slösar bort pengar och köper.


Därefter lite annat här i datorn som från Island som nu står i brand.

Det har uppstått sprickor där lava nu väller upp och rinner in i staden.


Men sängen väntade och en stund med ljudboken i min egen säng innan jag släckte lite efter midnatt då Inger kom isäng.

Sedan har jag sovit riktigt gott, kissat en gång och vaknade efter sju, låg kvar till halv åtta då det blev morgon.

Frukost , tidning och så har jag väckt Inger två gånger, nu senast 08:40 då hon fick liv i kroppen.

Så som hon varit ute och lekt i helgen så förstår jag henne.

Idag ska jag ensam åka till stugan för där behövs det skottas snö och tänkte hinna det innan lunch, och Inger ska ut och prata med folk.

Eljest inget speciellt inbokat mer än sitta här hemma och ha det lugnt och skönt och lukta på, kaffemuggen.

Men måste skicka felanmälan till Vindeln bostäder om grannens motorvärmaruttag där automatsäkringen är trasig.

 

Men det är ingen panik att de lagar för nu står bara en skrotbil där och tar upp platsen.


Alltid finns det något att göra men kallt idag med -21° utanför köksfönstret.

I stugan -24.2° så det lockar inte så där hemskt mycket att åka dit men det är klar himmel så solen kommer fram en stund och då passar jag på. Småfåglarna behöver också mer mat där ute.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

     


Inte riktigt klart mot söder så det kanske inte blir så soligt och fint.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards