jans

Alla inlägg den 4 januari 2024

Av Jan Sandström - Torsdag 4 jan 09:37

Torsdag den 4/1


Och jag saknar vår Gunnar så mycket men jag ska väl klara av det här också. Kaninen Bosse är också en saknad vän.

 

Men temperaturen ute, jo den saknar jag också för nu vill jag ha lite varmare.

 

Det är lite kallt ute här i Vindeln och som Erik (en son) sa att man kan stoppa händerna i frysboxen och värma sig.


I stugan på Rengård är det inte lika kallt men tillräckligt för att luftvärmepumen inte räcker till.

 


Men det räcker, nu har jag tempavläsning från stugan på plattan här utmed och håller koll, det värsta vore ett strömavbrott där.

Men än så länge sitter jag lugnt här och avvaktar, håller koll på temperaturerna och stora värmepupen håller inte värmen fast jag har elradiatorer som går igång.

Gäststugan är bättre isolerad så där ser det ut som att värmepumpen orkar hållarunt 12-13° inne.

Varmförrådet har två elelement/frysskydd och håller runt 4,5° som planerat.


Elvärme i inkommande vattenledning men går kälen ned så kan vattnet frysa. Har även elvärme i avloppet men det går bara en stund på natten, det är ju ingen som spolar i rören.


Men igår satt jag här hemma i Vindeln och gjorde i ordning nya året i datorn, fikade och vi såg lite TV om Astrid Lindgren.

Rester på smörgåstårta till middar och lite annat gott.

Saknar min kisse men det går lättare att bearbeta det.


Skulle se på Netflix igår kväll men det laggade, likaså SVTplay som bara stannade flera gånger i minuten så det blev vanlig TV.


Gick isäng men tog en sömntablett då tankarna rusade iväg, men en stund med ljudboken och så kom Inger isäng.

Somnade och har sovit tungt och gott, kissat på morgonsidan och vaknade till slut halv nio (½9).


Idag är det riktigt kallt men så länge vi har värme och el sitter vi lugnt kvar här, tror det kan vara svårt att få igång bilen med tanke på problemen jag hade tidigare i tisdags då vi åkte ut.

Skönt att man inte behöver ut men går elen i stugan så kan det bli kris och kanske ett måste att åka dit.


Som du sett kallt men nu bara -33° här utanför kontorsfönstret mot söder, i köket mot norr -34,6°

I stugan mot norr -36,5°

Men solen är på väg upp och lyser väl några timmar men YR spår sakta stigande temp för att på måndag ha +2° och tisdag +4°

Fast man har ju spått fel tidigare och den här värmen har man skjutit på hela tiden, egentligen skulle vi ha fått den nu men så är det ju inte.


Morgonbilderna ser ut så här.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards