jans

Alla inlägg den 8 januari 2024

Av Jan Sandström - Måndag 8 jan 09:18

Måndag den 8/1


Ja då är det måndag igen, men förra veckans måndag blev så jobbig då vi fick åka med vår älskade Gunnar till veterinären i Umeå.

Det blev hans sista resa och min jobbiga resa började.

 

Var man inte snabb nog så kom tassen upp som påminnelse att han ville ha mer skinka.

Bilden från i höstas och då syntes det att ha var gammal och på väg att bli sämre.


Här i veckan har jag tampats med sorgen och kylan, kylan ute då och vi har haft ned till -40° här i Vindeln och vid stugan.

I stugan tappade luftvärmepumpen orken att ensam värma och tempen sjönk med påföljd att elradiatorerna gick igång men i varmförrådet blev det oroväckande kallt med +3° vilket är för lite, ett strömavbrott skulle ha varit förödande då inkommande vatten m.m finns där.

Men vi klarade oss från avbrott och i fredags kom Erik hit i ett ärende och då passade vi på att dra igång min bil.

Nått fel med startmotorn för jag behövde bara en meter så startade bilen även då det var under -30°


Men igår så hade vi inte mer än -22--25° ute och jag stannade inne hela dagen och letade och sorterade bilder på kisse Gunnar.

Har fått ihop en hel del och skrev ut 4 st. till en tavla.


Men vi fikade och såg lite TV, mer dator och så middag där Inger gjort en god broccolipaj som vi åt medan något visades på TV.

Tiden gick och det blev sängdags men det är en jobbig stund för då påminns jag om Gunnar.

Han låg oftast och väntade på min säng, hade jag inte tagit bort överkastet tidigare så fick jag antingen låta bli det eller så lyfta upp han och bädda upp men många gånger passade han på att gå och kvällskissa, i stan eller stugan gick han ut men här hade han lådan på toaletten.

Sedan låg han utmed mig eller mellan mina ben

 

som han gjorde då jag lagt mig på soffan.


Men nu finns han inte längre och jag måste erkänna att jag kikat på djurskyddets sida om katter.

Fast vi bör inte skaffa någon kisse även om det verkligen suger i "behovstarmen".

Men då tror jag att vi behöver två kompisar.


Men sista veckan har jag alltså fått gå isäng ensam men skönt att jag har små vita piller.

Koll i mobilen så såg jag att 

    

Tempen steg snabbt och fönstren i rummet var igenimmade på utsidan.


En stund med ljudboken och sedan har jag sovit tungt och länge.

Vaknade straxt efter halvsex och då messade Erik om -2° i Umeå och då hade vi -4,2° men jag lade mig en timme till innan det blev morgon.


Toa, Dusch och frukost avklarat liksom tidningsläsning och det verkar som om den där Breivik i Norge ska vi tycka synd om och han har stämt norska staten.

Han har förbrukat sin tid här på jorden och ska INTE släppas  ut eller ha något skadestånd för att han hålls inlåst. 


Idag får vi se om det blir en sväng ned till stugan och titta till eller om vi tar det imorgon.

Blir det blidväder kommer nog snön på lillstugans verandatak att skjutsa ned och då bör jag ta bort den innan det fryser på igen.


Nu -2,9° här utanför fönstret och de andra visar -3,8° mor väst och norr.
I stugan -3.5°


Morgonbilder med ekorre ser ut så här idag.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards