jans

Alla inlägg den 17 januari 2024

Av Jan Sandström - Onsdag 17 jan 09:24

Onsdag den 17/1


Igår, tja då hände faktiskt inte så mycket här.

Men först Gunnar och från den 1/4 2017, då fyllde stugan 37 år och Gunnar var runt 10 år. Inger skulle fylla 60 senare men tur att hon höll om Gunnar så att han inte ramlade ned från soffan.

 

Men han höll koll på vad jag gjorde.  


Eller jo det gjorde det ju. Hände saker.

Förutom att jag satt här vid datorn och flyttade siffror m.m så kom Falgrens med traktor och lastbilar och körde bort en massa snö som fanns här ute.

 


Så nu har inte Emil någonstans att åka skrana och bob, men misströsta inte, i natt så kommer MER SNÖ   

 


Inger som varit ute kom hem och vi bar ned gran och julsaker till källarförrådet, så kom byggjovvarna i trappen med saker från tvåan en trappa upp som nu renoverats så jag gick upp och kollade.
Men hur fasiken kan man sätta in kyl och frys sådär, jag påpekade att dörrarna måste vändas för nu sitter de ju helt bakvänt.
Och dom höll med men inte gjorde man något åt det.

 


Ute var det KALLT och i stugan lade luftvärmepumpen av igen vid runt -25°

  Jag ska ta upp det med servicefirman och Daikin.

För så dåligt ska den inte fungera och nu vill jag ha hela pumpen utbytt som utlovats en gång i tiden fast då förskingrade Norrlands Kyl den nya.

Utedelen såg då inte igenisad ut så det var det problemet och inne sjönk tempen till under 10° men elradiatorerna gick igång så ingen frysrisk.

   


Jag hörde liv och slammer en trappa upp så antingen var Tisita där och jobbade för sin flytt eller så nya grannar en trappa upp ovanför oss.

Det var Tisita med man och svärmor som flyttstädade men den 1/2 kan vi få nya grannar där liksom i tvåan där uppe.

Men just som jag ringt på dörren och han kom och öppnade ringde Eva från vårdcentralen, hon är nu min diabetessköterska och nu har "min" doktor skrivit ut medicin till mig som ska dämpa mitt blodsocker.

Ska äta den några månader och sedan lämna nya prover.


Men hos grannarna så kikade jag på deras lägenhet och det var ett sådant kök jag hoppats på att vi skulle få.

 

Lite lägre och med skärbräda och lite äldre skåp, inte så det vi nu har med nya standarden 91 cm högt och, ja inte så välplanerat.

Men det är fint det vi har och vi har betydligt bättre fullstor kyl och frys och större kök då lilla bänken till höger är bortplockad.


Jag var hungrig så till slut gjorde jag middan då Inger bara pysslade med annat.

Rester i kylen som jag stekte på och så några ägg så det blev liksom en bondomelett.

Det åt vi i rummet medan vi såg på TV, först ett kort program innan det blev engelsk deckare.


Klockan gick och det blev sängdags med ljudboken.
Inger kom isäng ganska tidigt då hon skulle upp idag och jobba men jag fick griller i huvudet och svårt att somna.

Men löste några världsproblem i natt men sent somnade jag nog och straxt innan sex vaknade vi av klockradion, Inger steg upp och jag somnade om ända till åtta.


Frukost och tidning avklarat och tyst är det här i lägenheten.

Idag blir det kanske inte så mycket gjort, känner mig trött men vi tog upp gåbandet igår så det ska jag börja använda, ska ställa det så att jag kan se nått på TV här, har ingen antennsladd med Netflix kan jag visa.


Ute har det blivit mildare så värmen i stugan har kommit igång igen.

Bara -17.1° här ute mot norr och i stugan -17.3° också mot norr.

Men med omslag väntas oväder med snö och blåst, det kan vara det jag känner av och jag ska ta ett par Alvedon då jag troligen känner av väderomslaget och har skapligt ont.

 

Morgonbilderna ser ut så här sparade innan det började snöa vilket det nu gör här i Vindeln.

     

Himlakameran i stugan har gått offline och jag har ingen fjärrbrytare till den så den får vara tills imorgon då vi åker förbi där.

Så här grått är det här i Vindeln.

 

Det syns inte men lätt snö yr i luften.

Tydligen värre nedåt kusten där det är problem https://www.vk.se/2024-01-17/varnar-for-halka-pa-e4-eb5c8

 

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards