jans

Alla inlägg den 16 januari 2024

Av Jan Sandström - Tisdag 16 jan 08:13

Tisdag den 16/1


Men kallt nu igen, -32,7° på Rengård och -25,7° här i Vindeln
Men lugn, det blir mildare under morgondagen och då kommer det snö till kväll och natt.


Men på Island har de varmt där lavan väller fram igen. Fast det har avtagit igen som förra gången då det bara slutade.
De har kameror som visar och nu är det två ställen det sprutar upp lava.
Den här gången har lavan runnit in och förstört hus och inftrastruktur men alla kunde evakueras på söndag morgon och lavan började spruta upp kring lunchtid.


Idag fyller mormor till barnbarnen i Jönköping år så

 

Agneta i Söderhamn från vi, farmor o farfar i Vindeln.

 

Igår var det två veckor utan Gunnar.  

Den 20/5 2022 gick Gunnar för att dricka i dammen och en skata kom hoppande bakifrån och jag trodde den skulle nypa Gunnar i svansen.
 
Nej istället tittade båda på varandra och så drack de snällt vatten tillsammans. 


Men igår åkte jag till stugan och skottade snö, det var faktiskt ganska mycket och överallt så det tog längre tid än vad jag först trodde.

Fåglarna fick mat och så lämnade och hämtade jag några saker.

Det var massor av ekorrspår runt stugan så nu har det nog varit flera korrar där.


Körde sakta hem till Vindeln igen och skönt att det inte är mer än 2 mil enkel väg mot de 4 vi hade från Umeå.

Det fanns några renar som gick i skogskanten utemed vägen så vintertid blir det bara 70-80 km/h men det finns dem som blåser på över de 100 km/h som gränsen är.

Inne i byn såg jag att parkeringen var tom så jag stannade av och gick in på Systemet och hanslade lite.

I lägenheten mötte jag Inger som var på väg ut.


Jag åt en sen lunch efter ett och sedan en skön dusch innan det blev datorn och kalkyler och annat.

Passade på att rensa ut mappvagnen som mest fungerat som avlastningsbord och hittade papper på huset som nu ligger i en soppåse, för vidare transport till Vallmovägen nästa gång vi ska in till stan.


Gjorde kaffe och varm macka och satte mig med ljudboken i soffan, då kom Inger hem igen efter en träff nere vid älven med kokkaffe och prat. (Hon fick sitt te).


Senare middag, soppa på rester efter tacos och uppstekta våfflor.

Till det såg vi början på en ny engelsk deckarserie men SVT hade inte sänsong 1 utan allt började på säsong 2


Lite mer koll i datorn innan det blev sängen med ljudboken, släckte vid midnatt då Inger kom isäng och hade lite svårt att komma till ro så det tog väl nån timme innan jag somnade.

Kissa vid 4 men sedan sov jag till 7 då det fick bli morgon.


Idag ska Inger ut på byn igen men jag håller mig nog inne idag.

Som jag skrev ovan är det kallt idag och nu 08:41 står termometern på -26.9°

I stugan -33°, ja eller utanför fönstret då.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards