jans

Direktlänk till inlägg 31 januari 2024

Godmorgon från paradiset.

Av Jan Sandström - Onsdag 31 jan 09:31

Onsdag den 31/1

Så var snart januari över och sedan februari innan det kan börja bli vår.


Katten Lycka kom in och hade något fuffens för sig, som med ban och mygg, det märks att de håller på med något.

Jo hon hade en liten fågel som hon tog upp i sängen bakom mig.

Men den tog jag i stjärtfjädrarna och lade ut på altanen, den var död och röd på huvudet så jag tolkade att den krockat med ett fönster.

   

Men det var inte blod utan den är röd på huvudet, Enligt nätet troligen Gråsiska eller Brunsiska.
En fågel jag inte sett här tidigare och synd om katten nu tog den.


Men igår så gick jag ut och det var vårväder, det sa även fåglarna som kvittrade i skogen.

Jag skottade lite snö, gick runt med spaden och skrapade lite här och där.

Skottade av badtunnan men än blir det inget badande.

 


Gick en promenad upp efter "rallyvägen" alltså "Kalles backen", Det är en privat vägstump som Karl Näslund gjort för att komma upp till sitt grustag men senare gjorde man en bolagsväg, Norrlandsvägen som nu är sammanbunden och än en gång blir det rally här.

Tredje gången då första gången var 1981 då vi nyköpt stugan.

 


Början på backen just efter Näslunds laggård. (SAOB, laggårdse LADUGÅRD).

Det finns en bild till längre ned. 

 


på väg upp.

 


fortfarande på väg uppför

 


och uppe, ett krön för att komma upp till Norrlandsvägen och förra året svängde man vänster där men nu kör man höger och kanske kan det bli något här.


Bilden visar utför och mot Rengård

 


Vår stuga i mitten där nere och jag är på väg ned och hem.

 


Här har man skottar upp bakom laggårn och det kommer nog att bli lite folk här. Men mest de som kan ta sig hit på skoter då det inte blir någon anslutande bilväg närmaste halvmilen åt var håll.

 


Det blev två km i fint vårväder, nästan marsväder och hemma igen blev det lunch, sedan fortsatte jag med snickeriarbetet jag påbörjat.

Plockade fram målarfärg och målade lite.

Sedan datorn och soffan och en kelen liten, eller nu är hon inte så liten katten Lycka men gosig och nästan för kelsjuk.

Som när hon ska vara här vid datorn och PÅ ALLT:


Det blev middag och TV, revy och film.

Men jag var trött så det blev en ganska tidig kväll och kort stund med ljudboken innan jag somnade.

Vaknade och trodde det var morgon, då var klockan bara ett så kissa och krypa ned under täcket igen.

Lycka har väckt mig flera gånger då hon varit på mig, utmed mig, runt mig men faktiskt inte under mig.

Klockan sex väckte hon mig igen men jag lyckades somna om och först halv åtta steg jag upp.


Toa och dusch, frukost avklarad liksom katt på tangentbord och mus. Men nu har hon gått iväg någonstans.


Det har varit soligt på morgonen men nu är det inte riktigt klart.

Fåglar och ekorrar har vaknat och jag sågade bort de nedersta grenarna på granen där ute så att Lycka inte riktigt kan gömma sig under den.


Idag blir det väl mer pyssel ute och inne, det finns alltid något att göra och gör det inte det kan man ta en höneblund på soffan.

Pratat med Inger som lämnat barnbarn på förskolan och mitt paket med borrmaskinen är på väg.


Solen sken och det var tidigare ganska kallt ute, igår kväll ned till -12° men tempen steg igen så i morse -10°

Nu -8.3° här och lika kallt i Vindeln.

Väderstationen säger -6,5° och 0,7 m/s sydlig vind.

 

Morgonbilderna ser ut så här, eller såg ut tjugo i tio då jag sparade dem.

       


Men skönt när solen kommer fram.

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards