jans

Direktlänk till inlägg 28 mars 2024

Godmorgon från lugna paradiset.

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3


Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg?

Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.
Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håller minst mer än 30-40 km/h över skyltad hastighet.

Då visar man hänsyn till alla med skotrar på släpen som kanske slipper hålla på och köra om, vilket är ett riskmoment.


Nä jag skämtar förstås, håll hastigheten och HÅLL AVSTÅND till framförvarande fordon, minst tre sekunder och helst mer.

Och gnäll inte när polisen vinkar in dig för kontroll eller att du varit för tung med högerfoten.


Men till rubriken och lugna paradiset.

Jo igår tog jag kisse och åkte in till stan med henne, inne hos Anders så sprang hon runt lite och kollade läget.

Anders och Atho skulle komma lite senare men jag hann inte träffa dem utan låste och åkte iväg för att handla lite.

Lite på Biltema och lite på Bauhaus, men där köpte jag inte gallret jag tänkt då det var lite för finmaskigt för mig.

Ska försöka hitta ett lite grövre och göra ett nytt gnistskydd till kaminen men det funkar det vi har och som jag gjorde någon gång i början av 80-talet.


Men innan jag åkte till stan bökade jag på lite med mitt fantastiska program ColorNote.
Tydligen har de tagit bort möjligheten att köra det i datorn med synkning mot mobil, och tvärsom.

Det ska gå att köra i dator med nått som heter "bluestacks" men jag är avrådd att köra det och, nä jag provade tidigt att installera men avbröt allt då jag först inte begrep och så såg det väldigt suspekt ut.

Det pratade jag med en son om när jag kom hem igen.


Men jag passade på att tanka bilen också, bara jag som inte tankade mig själv men lite sugen blev jag på Biltema.

Jag åt en tidig lunch innan jag åkte till stan.


Nu kom jag hit och det blev kaffe och boken i soffan men blev trött så då gick jag tillbaks till datorn.

Jag har ju använt ColorNote till att mata in massor av "komihåg" och nu befarar jag att även mobilappen ska försvinna eller förändras.

Så efter lite strulande lyckades jag skriva ut 12 A4-sidor på papper med sådan jag bara vill ha kvar, ska bara försöka få in allt i något annat program, Word eller Excel men där kör jag ju gammalt så det slutar väl också fungera snart.

De försöker ju få mig att ändra mejl till nya Outlook men jag provade det och passade inte alls mina önskemål.

Mina mejlkonton gick inte ens att lägga in då men kanske har man justerat och ändrat det.

Sedan kommer väl snart nyanya Outlook och man måste börja om att lära sig något nytt.  


Ja du förstår väl att jag är fullt uppe i att lära mig bli en GGG, Gammal Gnällig Gubbe.      

Det drog ihop sig till middag och det blev Schnizel och så våfflor till efterrätt.

Såg lite TV och hade det så tomt och ensamt här.

 


Somnade under programmet jag såg så redan vid nio var jag på väg isäng.

Ljudboken till tio då jag släckte, lite senare ringde Inger och vi pratade en stund innan det blev godnatt.

Har sovit ganska gott men tidigt isäng tidigt upp, eller vaknade redan vid 4 men det var allt för tidigt för morgon men lyckades somna om i omgångar til klockan 7.

DÅ fick det bli morgon och ute var det dimma eller om det snöade ymnigt.


Nollgradigt ute så när jag var på toa rasade det sista som hängt över här mot norr. Det är kvar lite ovanför rasskyddet.

I takvinklarna ligger det kvar liksom ovanför altantaket där jag har rasskydd, plasttaket rasar det sällan och aldrig ifrån.


Jag fick ju SMS från Bygma igår att mitt fönster har kommit men igår hämtade jag inte det, däremot ska jag in till Vindeln idag och då hänger släpvagnen med.

Ska åka in vid lunch, alltså vid 12-13-tiden då Bygma stänger lite tidigare idag.

Ska även, eller kanske hämta Inger. Inte bestämt om hon följer med hit eller stannar kvar till fredag kväll då vi får besök.

Ingers bror och svägerska kommer och de ska få ligga i lägenheten i två nätter.

Det blir ju stor fest här runt Umeå då en annan bror till Inger blir 70 år och det ska firas på lördag.

Mer om det kanske jag skriver om senare.


Vädret blir omväxlande varmt, kallt sol, snö, regn. Nåja sol är väl inte så troligt men runt 25 mm nederbörd säger YR.


Nu har jag +1.2° och i Vindeln +2,8°

Väderstationen visar +0,6° och 2,0 m/s OSO OstSydOst


Morgonbilderna ser ut så här.

         


Att man inte kan få se nån älg eller björn här bakom.

 


Men glad att den här finns här ute.

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 09:04

Tisdag den 23/4   Igår blev det lite innejobb innan jag packade ihop lite och åkte till Vindeln där jag först tankade bilen. Där satt Inger och Alice i fåtöljen och gosade. En snabb lunch och så gick Inger iväg och jag intog fåtöljen med kaff...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards