jans

Alla inlägg den 8 november 2022

Av Jan Sandström - 8 november 2022 08:39

Tisdag den 8/11


Igår blev det en promenad ned på stan, Först in till Ingrids där jag hämtade en beställd BH, sedan Classe där det blev böjskydd till nätverkskablar, sådant behövs alltid någon gång, det blev även ett testinstrument för nätverkskabel som reades ut då de fått en ny modell som inte kan mer än den jag köpte billigt. Den är bara röd istället för grå och har en annan strömbrytare.

Därefter längre hemifrån och Teliabutiken där jag fick svar på min fråga, jodå jag har 5G i min mobil och det fungerar.
Men ärligt talat vet jag inte om jag märker någon skillnad på surfet här i stan.


Traskade hem och var ordentligt kissnödig då jag kom hem igen.

 


Här hemma blev det rensa och städa, nere i run N1, alltså där Maria sist bodde rev jag bort sladdar, TV-antennsladd som gick runt väggarna och så nätverkssladden och en skarvkabel som gick i samma kabelkanal uppe efter katklisten

  


Nätverket fick jag klippa av och den kommer att användas i stugan då jag bygger om och bygger ut det nätet.

Men telefonledningen som hängde häftade jag fast igen, bara jobbigt att riva bort allt sådant.


Inger rensade lådor efter barnen och hittade en konstig ring.

När jag tog på mig den kunde jag inte se mig själv i spegeln.

 


Så den åkte tillbaks i lådan eller var nu Inger la den.


I garaget har vi en bit nät för att stänga inne katter på en balkong och det har blivit över efter Peter o Anna som nätade in sin efter flytten för ett par år sedan.

Har någon användning av det är det bara att höra av sig till mig.

 

Bor man norrut kan man ha det som myggnät     


Jag limmade även på väderkvarnen vi har.

 


Den köpte vi 1979 i Holland på vår bröllopsresa och nu ska jag försöka återställa den efter barns lek och gammalt torkat lim.

Men vingarna ska inte sitta sådär som en helikopter, lade dem där då jag limmat ihop delarna.


I vårt sovrum slet jag också bort nätverkskabeln som gick från vardagsrummet då den inte kommer att användas längre.

Jag hann även med att ligga 10 minuter på soffan medan Inger dammtorkade i bokhyllan och ställde i ordning grejor igen.


Det blev mat som Inger lagade i ordning, stekt fläsk i tärningar (jag trodde hon skulle göra palt) och stekt potatis med grönsaker.

Det blev då mättande och ganska gott.

Till maten såg vi på Karppi, den finska polisserien som nu kommit med den tredje säsongen.

Efter de två avsnitten såg vi lite på Frusna vägar och bärgare här i Umeå med omnejd.


Lite mer datorpyssel och så rasslade det ill här ute, fröautomaten som satt med sugproppar på fönstret lossnade.
Det blev sängen och jag har sovit gott inatt, vaknade vid halv sju men låg kvar en halvtimme innan jag steg upp.


Idag kanske det blir promenad, eljest bara mer jobb här hemma, glömde ju köpa batterierna till brandvarnarna vi har.

Två här hemma och två i stugan och så har vi tre till här hemma, men de tillhör Sector Alarm och dem behöver jag inte byta på.

Alltid finns det något att syssla med, allt för mycket säger jag.


Men nu skiner då solen fast kallt ute med nu bara -3,8° och vindstilla.

Väderstationen visar +0,4° och 0 m/s


Så här är morgonbilderna.

           



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards