jans

Alla inlägg den 28 november 2022

Av Jan Sandström - 28 november 2022 08:56

Måndag den 28/11


Igår lastade vi bilen med grejor och åkte upp till stugan.

Slask och blött på vägarna då vi fått töväder men i stugan var det just under noll. Ute alltså.


Lasta ut allt. Kolla läget och byta batterier i en tempgivare.
Leda grejor som trotts allt skulle hem till stan och så fickade vi lätt.


Åkte ned till Tavelsjö där det var julmarknad vid kyrkan, det blåste lite kallt men det första jag gjorde var att köpa tre havrekärvar som lades in i bilen.
Vi gick runt och kikade, Inger köpte fårskinnstofflor, tycker hon att vi fått golvkallt nu när vi dragit ned lite på värmen här i huset.  

Pratade med folk till höger och vänster, det är ju ganska många bekanta i byn.

Såg en timrad hundkoja som skulle bli fin till Atho, Anders vovve.

 

Lokalproducerad i Spöland och faktiskt av samma material som vi bygge upp gäststugan av, då hade inte Anders sin Atho så tanken på att göra något av spillmaterial blev inte av utan det blev ved till badtunnan och annat.

Den här har prislappen på runt 10 000:- Säkert förhandlingsbart.


Till sist gick vi in i Prästgården där det blev mat, Inger tog blöta eller dopp i grytan som de kallade det men jag tog Janssons frestelse.

Blöta görs på tunnbröd medan dopp görs på limpa, främst vörtlimpa men den gillar inte jag.


Men jag ångrar att jag tog Janssons för snacka om barnportion. Det var ynkligt lite på tallriken så tur att jag fick lite av Ingers som var väl tilltaget.

Men jag tröstade mig med att ta en tårtbit till kaffet och den var väl tilltagen.   


Efter det åkte vi upp till Ingers storebror Hans-Göran och hans fru där vi fick mer kaffe och te, men jag avstod sockerkakan då jag mer än väl fått sådant sött.

Prat om ditt och datt ett par timmar innan vi åkte hem i mörker, dis och dimma.


Här satte jag mig och gjorde i ordning månadens räkningar innan det blev lutfisk till middag som vi åt till en flodresa och den stora Yukonfloden.

Det var ju där den stora guldruschen var.


Anders katt Lycka vill verkligen upp på vinden och sågspånet.

   


Mer datorkoll efter maten innan det blev sängen med slutet på boken.

Har sovit gott och runt eller innan sju var jag uppe igen.


Har kollat nätet och svarat på mejl till mäklaren så snart kommer huset ut på Boporten.

Det är ju Helen Norrman som är "vår" mäklare.

Tids nog lägger jag upp en direktlänk till husförsäljningen här.


Nä nu får jag sluta, titta på Piff o Puff som springer omkring framför förrådet i stugan. Dom har det inte lätt i kampen om nötter och frön.


I eftermiddag ska jag över till Anders i Stöcksjö och sätta kakel i hans nya kök, men jag ska bara bistå med hantlangning och rådgivning. Kanske får vi dit kattluckan också.


Det är lite över noll ute och har regnat en aning så den snö som kom finns inte kvar här i Umeå.

Väderstationen visar +2,0° och 2,0 till 3,7 m/s från SSE (sydsydost)


Morgonbilderna ser ut så här, idag med ekorre.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards