jans

Alla inlägg den 18 november 2022

Av Jan Sandström - 18 november 2022 16:02

Jag åkte upp med en massa grejor i bilen, monterade en lampa på förrådet.
 

Justerade dörrarna och bytte låsbeslaget så nu går det lättare att öppna och stänga.

Fick upp en lång hylla och flyttade på stålhyllan, hängde upp några brädor under taket så att det gick att röra sig där inne.


Bytte till stjärnor i lillstugans fönster och

 


gav småfåglarna mat, domherrarna gillade då det de fick.


 


Åkte hem och duschade så jag kunde göra kaffe.
Men nu kommer snart Inger hem och jag tror inte jag gör så mycket mer idag, ska ta Alvedon då jag har ganska ont i händer och knän.

Av Jan Sandström - 18 november 2022 07:39

Fredag den 18/11


Igår lastade vi bilen full med fina saker och körde över till PMU som fick allt.
En snabb visit in till Avion (IKEA) där Inger köpte Te och så lite annat matnyttigt som vitkål.

Systemet hoppade jag över eller gick förbi till bilen.


Hem och lunch innan Helen från Boporten kom förbi.

Vår nya mäklare då Maria slutat hos dem och det kommer nog att fungera.

En rundtur i huset och så en massa prat vid köksbordet och om allt, konstigt vad samtal kan spåra iväg till de mest avlägsna platser i livet.

Efter de två timmar hon var hos oss så lastade vi än en gång bilen men nu med riktigt skräp som vi åkte till Klockarbäckens återvinning och slängde.


Därifrån blev det direkt hem och jag fick mejl från Helen om den kommande annonseringen av huset.

Fick drönarbilder och roligt att se allt från ovan på riktiga bilder.

     


Väl hemma satte jag fast julgranen ute på altanen och så blev det ännu mer rensande här i kontoret och jag hittade några papper.

Typ smörpapper med millimeterrutor där jag ritat in lite.


Den planerade verkstaden jag en gång hade här i huset och som senare varit sovrum, bio och snickeboa, nu mest förråd.

 


Men den här fick jag fundera på vad det var.

 


Kom på att det var ett schema över kabel-TV-nätet jag en gång byggde här på Västerslätt och det är för ett kvarter och så här gick de grova ledningarna, det gula är tidigare Riksnets eller var det Telia som drog till överlämningspunkterna.

Det lilla röda är elförsörjning i varje kvarter och den gröna vår egen, sedan utgick det mindre ledningar till de hus som skulle ha.

Jag bor (än så länge) på Smörblomman under O och hade ett litet rött streck.

   


Vi åt middag och Inger slängde ihop någonting, som vanligt gott och på rester, mätt blev jag också.

Vi såg om uppfinningar och den stora arenan i Singapore


Efter det mer rensa här i kontoret och nu syns det då att man gör någonting.


Jag hade tidigare hittat 10-11 DVD med filmer om Wallander i Ystad och messat Fredrik att han kunde få dem och han ville ha dem.

Fredrik är en kille på Facebook och som tidigare fått massor av filmer på VHS och DVD och även en DVD-spelare och några videospelare.

Nu rensade jag även bland oanvända DVD-R och RW, alltså raderbara DVD.

Och han blev glad över den stora kassen han fick, även ett antal etikettark och verktyg för att klistra på skivorna fick han.

Bra att han använder för jag ville inte bara slänga i containern på återvinningen så att det gick till förbränning.


Hade även kontakt med en som vill ha den gamla cykelkärran jag och Anders byggde en gång i tiden. Den slipper jag också slänga bort. Vad han gör med den är hans ensak.


Det blev sängen och jag har sovit eländigt dåligt.

Gunnar började nysa och han nös och nös och nös tills han gick iväg från min säng och slutade nysa en stund.

Sedan hörde jag att han fortsatte nysa. Men efter att jag legat vaken från halv två till närmare halvfem eller då jag senast kollade klockan så hade Gunnar slutat nysa och jag somnade om.

Värk i händerna var en orsak och så en massa grubblande i huvudet.


Vaknade och steg upp före 7, sova kan jag göra senare för idag har jag haft tanken men velat om att åka upp till stugan fram och åter.

Det blir nog så att jag gör det och grejar med några saker i och på förrådet.

Får väl se om jag gör om lite på nätverkssladden jag drog tidigare med provisorisk koppling.

  Den fungerar men nu har jag köpt två nya anslutningar.

Eljest är det något jag kan göra även om det är kallt och en meter snö.


Snö har det kommit men skönt nog bara ett par cm.

-4,0° där ute och småfåglarna har mat men nu behöver jag snart köpa mer solrosfrön.

Mulet men helt vindstilla.


Sparade ett par nattbilder som visar julslingan och andra lampor.

   


Morgonbilderna ser ut så här och ekorren syns tydligare mot den vita snön.

       


Han ska få lite mer mat men nu blir det i en automat då det kanske snöar över på marken.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards