jans

Alla inlägg den 10 november 2022

Av Jan Sandström - 10 november 2022 08:41

Torsdag den 10/11


Igår var jag lite effektivare.
Efter att ha hjälpt Inger under förmiddan innan hon gick till jobbet och snövädret ute så plockade vi bland grejor här hemma.


Efter lunch tog jag itu med lister vid dörrarna i hall 2 eller fågelhallen eller vad man nu ska kalla den.
Det blev ju inte annat än nån silvertejp över springorna mot trösklarna men nu var tejpen borta och jag skulle sätta dit lister.

Stötte direkt på problem fast det trodde jag skulle vara lätt åtgärdat. Spånskivan som stack ut och var i vägen skulle enkelt huggas bort med ett stämjärn,


MEN där högg jag bokstavligt talat i sten. Det var inte spånskiva utan betong som såg ut precis som det andra.

Så jag har nu ett slött stämjärn.

Inte var det lätt att hugga bort heller för det var inte fast betong utan en bit som var sådär stor och lös så den sviktade bara då jag högg i den.

Men skam den som ger sig och till slut hade jag fått ned det som stack ut och listen tillkapad och spikad fast.

Nästa dörr var det inte rakt vid och listen blev för hög så jag fick ta till hyveln och ta bort lite på teaklisten.

Iddes inte plocka fram någon maskin till det.

Men efter nån timmes krälande på golvet upp och ned så var det klart och jag känner mig nöjd över att ha gjort det.

       

Mindre nöjd är jag med mobilen och dess kamera.
Jag fick säkert fota om 5-6 gånger vid varje dörr för att få de här bilderna.

Jag fotar, det klickar och blixtrar, bilden kommer upp någon sekund i förgranskningsrutan och försvinner.
Fotar om och fotar om tills den fastnar, att sedan bilderna kommer tillbaks efter nån timme eller dag är för mig en gåta.
Andra bilder kan fastna direkt och knappt gå att få bort och får jag bort den kan den komma tillbaks igen efter nån dag eller dagar.

JA, jag har avaktiverat allt vad molnlagring och backupp heter, vad jag vet och kan om det.
Så nu har jag bett Tomas i Jönköping att skicka upp min kamera jag tappade och glömde nere på gatan då vi lastade bilen i oktober men lyckligtvis fick igen då en granne där nere hittade den.

Så min tanke med att låta mobilen ersätta min kompaktkamera är meningslös, mobilen kan bara inte ersätta en riktig kamera.


Men efter att ha varit snickare blev jag skomakare.
Inger hittade ett par träskor i en garderob men ena sidan på lädret hade släppt så nu fram med lim och ny häftpistol i änden på tryckluftsslangen så lagade jag träskon.


Det blev en stund med kaffe och varma mackor i rummet och med boken.


Jo jag fick även upp ett antal annonser där vi sålde eller gav bort grejor och mobilen gick varm.

Briojärnvägen och LEGOt bokades snabbt och järnvägen blev hämtad, LEGOpåsen kommer en och hämtar om en stund.

Spjälsängen har jag lovart leverera senare idag.


I alla fall blev det middag där jag värmde en låda och så stekt ägg på.

Såg en Polsk film på Netflix som var skapligt kul.


Inger kom senare hem och jag gick isäng med min bok. Just nu har jag lagt lurarna på hyllan och läser pappersböcker


Jag har sovit gott och vaknade straxt efter 7 och då var Inger redan ute på jobbet.

Så idag blir det leverans av sängen och jag ska passa på att handla några småsaker när jag ändå är ute och ränner.

Blompinnar till väderkvarnen kanske jag hittar och så lite annat hit till huset och stugan.

 


Det har snöat och är vitt så nu har jag tänt ledslingorna så kanske man får lite ljusare och aningen julstämning när det väl blir jul.


+0,1° där ute och väderstationen säger +0,9° och 0 m/s från ingenstans


Morgonbilderna ser tut så här.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards