jans

Alla inlägg den 14 november 2022

Av Jan Sandström - 14 november 2022 09:18

Måndag den 14/11


Igår var en solig men lite kall dag i stugan.

Jag skulle montera en fasadlampa på förrådet men solen sken så fint in på altanen och ytterdörren att jag ändrade mig och monterade kattluckan.

 


Nu ska vi bara lära Gunnar att använda den och det kan bli svårare än att montera luckan.

 


Efter den så åkte vi till Överrödå där det var höstmarknad, ingen stor men det fanns småsaker och så fika och efter en timme åkte vi tillbaks till stugan.


Jag gick till varmförrådet där jag fortsatte sätta upp hyllor och så flytta över allt från stålhyllan som stod där och upptog all plats på golvet.

Men nu är det utrymme, ännu fler hyllor ska upp på ena sidoväggen och bara 12-15 cm djupa så att småsaker och enliters målarburkar kan stå där.


Mer fika eller sen lunch innan vi packade ihop och jag slängde upp några julslingor i några granar och så koppla släpvagnen där julgranen låg.

Den hade Emil sågat och ska stå här ute på altanen.


Vi skjutsade hem barnbarnet och så åkte vi hem, det blev senare middag och vi såg om en båtresa på floden Po i Italien.

Efter det den ombyggda jumbojeten som blev brandflyg men jag fick aldrig reda på hur man fyllde alla dessa kubikmeter med vatten.
Däremot att det tog några sekunder att dumpa allt över en skogsbrand.


Lite datorkoll innan jag redan vid 22 gick isäng och efter en stund med boken släckte jag och Gunnar låg hos mig.

Men vaknade vid ett, kissade och somnade om, vaknade senare och vid eller innan 4 steg jag upp, tog Alvedon och lindade mitt knä.

Kunde inte somna om så jag steg upp och gjorde frukost men kanske halv sex gick jag och lade mig igen då värken bedarrat.

Somnade om och efter åtta blev det morgon igen.

Toabestyr som rakning och så kaffe med två mikrovärmda mackor.


Sitter här och jag har ont i knä och händer men det är efter kabeldragning och jobbandet i helgen. Inget mytt men jag måste mejla hälsocentralen om att dom skriver ut mer av den större Alvedonen till mig.

Fast jag är beredd på att dom inte gör det då jag varit utan den eller recept på den några år.

Jag har klarat mig på det jag haft kvar och köpta småpiller från ICA.


Så idag blir det nog inte mycket gjort utan jag tar en vilodag men med lite småpyssel i lagom takt.

Kanske limma på väderkvarnen men å andra sidan vet jag inte om jag kan hantera så fina saker med fingrarna.

Maria har både koldolmar och uppstekt palt på "sin" restaurang idag men mitt knä klarar nog inte av de 600 meter det är dit.


Sitter och tittar på ekorrar och nötskrikor som är i stugan, det är konkurrens på jordnötter och solrosfrön. Men jag tror att ekorrarna vinner då de är ettriga och snabba.


Nu har tempen stigit till bara +0,5° men tidigare då jag var uppe hade vi -6°

Ingen sol men vindstilla.

Väderstationen visar -0,2° och 0,9 m/s från NW


Så här är morgonbilderna.

       

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards