jans

Alla inlägg den 25 november 2022

Av Jan Sandström - 25 november 2022 08:32

Fredag den 25/11


Igår rensade jag här i kontoret, det går sakta framåt.

Men så ringde Anders och ville att jag skulle göra en snabb sökning på nätet på

 

en kakelskärare och MT120A var enda informationen.

Det var inte lätt men så hittade jag fabrikatet STREND men det enda info jag fick fram var

"Rezačka obkladačiek a dlažby Strend Pro s vykružovačom pre dlaždice do 500 mm, max. hrúbka rezaného materiálu 12 mm, rozmery : 75.5x20.5x13.5 cm, hmotnosť 6,5 kg."

 

Inte riktigt rena Grekiskan men Slovakiska och tur att Google översättning finns så lite begripligt blev det.

Men någon instruktionsbok hittade jag inte.

Men hur svårt ska det vara med en kakelskärare?

Det ska väl vara möjligheten att göra hål för eldosor fast där tror jag mer på den gamla metoden att borra och/eller såga.

 

Mejlkontakt med mäklarna här i stan som ska sälja och Vindeln där vi ska köpa eller hyra.

Idag kommer annonsen på huset ut under "kommande objekt" så att folk kan kolla när de har tid under helgerna.

Från Vindeln väntar jag på en lista över privata hyresvärdar så att vi kan bredda sökandet men jag hoppas stort på en av VIBOs objekt som vi anmält oss på.

 

Efter en lunch med havregrynsgröt så fick jag ett par timmar till att rensa bland papper.

Nu föreningspapper från Hörsekskadades förenint, UFO-föreningen, FPE-S transförening, Kabel-TV på Västerslätt m.m

En del papper kunde vara känslig information om än gammal så ned i papperstuggen men en hel del annat roligt kom upp i ljuset.

Som det här från den 7/12 1994

 

Vet att man nästan gick i taket på mitt jobb som då var på Dragonskolan och bokbinderiet som jag då jobbade på.

Medlemsregister fanns också liksom mejl jag skrivit ut då jag hade kontakt med transpersoner ute i landet men allt sådant är nu tuggat till små bitar.

Då var man hemlig med vad man var och många var livrädda att bli avslöjade som en "transa" och så även jag.

 

Något annat som är hemligt är temperaturgivare som dyker upp i min Telldus i stugan.

 

Någonstans finns det givare som dyker upp men jag har inte lyckats lista ut vad det är.

Det finns inget som kan hålla 27° och fuktigheten, men 9,9° är inte orimligt.

Nu har jag 50 meter till grannen och han har inget sådant utan helt annan termometertyp.

 

I alla fall närmade sig klockan 2 och jag tog bilen över till Östermalm där Maria bor.

Lyckades komma in genom ytterdörren, nytt kodlås och grejor i händerna   

Men väl inne en kram och så kaffe, sockerkaka och pepparkaka och nån kaka med nötter i.

Samt en massa prat om ALLT.

Först närmare fem gick jag ut till bilen igen och åkte hem efter en trevlig eftermiddag och byte av paket som vi faktiskt öppnade.

 

Här blev det boken i fåtöljen tills Inger kom hem från jobbet.

Det blev kålpudding med sylt, broccoli och vitkålssallad till. Ett glas rött för mig och vi såg om resor på vackra floder.

 

Fortsatt rensande i kontoret innan det blev sängen och jag har sovit hela natten, tror inte jag ens vänt på mig men drömt om att dra slangar som höll upp stolsrader.

Kämpade och hade värk som blev värre och värre tills jag gav upp och skulle gå hem, en lång väg i ödemark och mobilen hade jag glömt. Mer och mer ont i knän och händer men så vaknade jag, med värk.


Klockan var 7 och idag ska vi julbynta, MEN, Ingers mobil ringde och personalbrist på jobbet.

Så hon fick gå iväg på sin lediga dag och jobba fram till 12.

Hon är ledig i helgen och jag trodde tidigare att vi skulle till stugan men vi blir hemma och jobbar här fast det kanske kan bli en utflykt.


Nu snöar det ser jag så det kanske blir vinter men snöslungan står tankad och redo för jobb, men det är inte jag.


-2,2° och lätt snöfall men nästan vindstilla. Väderstationen visar detsamma.

Och så här ser morgonbilderna ut MED ekorre idag.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards