jans

Direktlänk till inlägg 3 maj 2023

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 3 maj 2023 07:53

Onsdag den 3/5


Igår blev en stor dag för oss då vi ändrade bostadsadress och ort efter 38 år på Vallmovägen och jag 68½ år som Umebo.
Så nu är vi Vindelnbor och lär väl förbli det livet ut såvida det finns ålderdomshem i Vindeln framöver eller om Umeå köper upp Vindeln.

Det är man nästan på gång med då Vakin sköter båda kommunerna.


Men jag skrev ju att vi skulle göra en snabbvisit i lägenheten och kanske ta en liten promenad runt byn.

Det sket sig totalt.

Vi blev kvar och jobbade till efter fyra och någon promenad fick vi inte tid till.


Jag monterade ihop vår dubbelsäng som nu står på sin plats i sovrummet.

Sedan databordet som jag skruvade ihop och gjorde delvis i ordning.

   

TV:n hänger till höger men fungerar endast med Cromecast då det blir långt att dra antennsladd såvida jag inte borrar genom väggen och in i duschhörnan.


Men jag hann bistå Inger som pysslade med annat i rum och kök och hon fick sin lilla hörna på plats och jag fick provsitta där.

 


Och blommor i fönstren och lite överallt så nu känns det som hemma.

 


Men vi åkte tillbaks hit hem till stugan och jag stökade bland grejor i carporten och på altanen och så blev det middag.

Den vanliga rätten rester som vi åt till ett avsnitt av Morden i Midsomer.

Men det blev inte mer TV utan mer jobb och stök här inne innan det blev sängen för mig och en liten stunds läsning.


Har sovit ganska gott och halv sju steg jag upp.

Idag ska vi hålla oss här och stöka och böka bland allt.


Jag har kommit på att jag ska möblera om här i röda rummet och flytta på datorbordet.

Det står nu närmast dörren men ska skjuta efter det mot fönstret så ser jag bättre ut genom det och stolen står inte heller i vägen.

 

Men annat är viktigare och det är att få ordning bland saker så att livet kan fungera igen.


Ute snöar det så det blir lite tid inne på förmiddan.

Gunnar har bara varit ut som hastigast och idag ska han få rå om oss.


Jag har en fundering på hur jag ska ordna en hårddisklagring med nätverk, ska se om det finns någon switch med USB-anslutning eller USB-switch med nätverk.

Kan i och för sig sätta in en till router här som då har det men det kändes lite överdrivet.


+0.3° ute mot norr och som sagt det snöar lätt.

Måste koppla in väderstationen och där har jag också ett problem att lösa, vill ha eldrift till stationen via USB men då jag startar datorn vill jag ha omkoppling så att den ansluts till den. Stängd dator och omkoppling till USB-laddaren.

Det borde gå att ordna.

 

I stort sett vindstilla ute.

            

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Maj 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards