jans

Alla inlägg den 4 oktober 2023

Av Jan Sandström - 4 oktober 2023 21:11

Men på väg hem blev vi omkörda av en riktig galning, synd bara att bilen framför inte var en polisbil, men tur att han inte fick möte eller att man själv möter en sådan idiot.


Men det är vackert i Tavelsjö och som på videon på väg mot Långviksvallen.

Av Jan Sandström - 4 oktober 2023 07:18

Onsdag den 4/10


Igår åkte vi in till huset i stan, lånade toan innan jag skjutsade Inger till sitt gamla jobb och jag åkte till Ersboda där jag köpte kattmat på Arken Zoo, sedan ÖoB, Café Victoria och så hem igen.


Inger hade inte kommit men var på väg så då kokade jag upp vatten till te o kaffe och dukade upp i solen ute på altanen.

 


Därefter blev det JOBB.

Städa, Inger gnodde på och jag hjälpte till lite på sidan om men sovrum och vardagsrum blev klara.

Ute så sopade jag bort en massa björkfrön och spindelnät vid fönsterbleck, sånt jag vanligtvis gjort under sommaren.


Till sist tog Inger en toalett

 


innan vi avbröt och åkte till stan i lite trafikkaos så vi längtar verkligen tillbaks till Umeå     Först blev det fel så jag körde runt kvarteret men då var det ännu körigare på 503:an, alltså gamla E4 genom stan, tätt i korsningen, Ultrabussen kom inte fram och signalerade, en annan buss från andra hållet tvärs över korsningen.
Men jag kom ut och fick tränga mig före, jo jag kom från höger och så stod det still igen.

Bilar bytte körfält, blinkade med varningsblink och så lättade det lite.

Det var en snigeltraktor som fått fel men hjälp med att dra iväg den.


Plats i parkeringshuset fanns och vi bara längtar till storstan.

Evigheter sedan jag tagit bilen in till centrum, först gallerian Utopia där Inger fick reda på hur mycket som fanns på ett presentkort.

Därefter skulle hon köpa te, men Tehörnan hade stängt tidigare för utbildning av personalen, typiskt.

Tillbaks och Kjell i källaren på MVG-gallerian där vi fick tag på en USB-sladd, Inger ska ha en C till Micro och den typen är inte så vanlig men nu kan hon köra från sin platta direkt till MP3-spelarna.

Upp till Classe där vi kikade runt och köpte lite av varje men det vi skulle ha var tydligen slutsålt redan.

Men några krokar och ett diskställ blev det.

Tanken igår var att jag även skulle köpa en datormus, likadan till Vindeln som jag har här men det blev en beställning på nätet och från NetOnNet så den kommer till Vindeln på måndag och mitt problem är att datormössen har olika upplösning och jag har inte lyckats synka dem.


Till bilen och krångla sig ut, först in i bilen då det stod bilar nära och så ut och äntligen hem ut på landet och Gunnar blev glad att vi kom hem.


Jag kopplade släpen och lastade Abris, åkgräsklipparen och Inger gjorde eld under grytan för senare bad.

Sedan middag och lite TV med avbrott för att ladda mer ved i kaminen.

Till slut var vattnet varmt men det hade mulnat på så ingen stjärnhimmel men varmt i vattnet, +43° for det upp till så jag stängde pumpen och öppnade locket.
Skulle ha spolat i lite kallvatten men jag har stängt vattnet ut till tunnan nu när det är höst och frysrisk.


Det blev ett ganska snabbt bad men ändå skönt och jag gick in före Inger som vanligt. Hon vill ha lite varmare vatten än vad jag vill ha.


Lite TV för mig och så blev det sängen där jag sovit gott.

Vaknade runt sextiden och hade värk i händerna så efter att ha legat en liten stund steg jag upp, eld i kaminen inne och ute var det dimma så jag inte såg bilen här ute.

Raka mig och frukost och så sitter jag här igen.


Vi ska in till stan igen och nu ska jag klippa gräset och Inger fortsätta städa för hon har beslutat att städa själv och inte ta in flyttstädning, det mesta är redan grundstädat och det här blir nog grundligare utfört gissar jag.


Sedan har hon bjudit bort oss till grannar för fika, idag blir det ingen räkmacka utan vi tar med fil till lunch.


Lite svalt ute med +2,1° utanför fönstret och väderstationen säger +1,7 och vindstilla förutom 0,7 m/s i byar, kanske nån fågel påverkat vindmätaren för de små sätter sig på väderkvarnens vingar och åker nedåt.

0,3 m.m regn igår men det kan ha varit dagg som påverkat den men faktiskt kom det SNÖ igår kväll då jag gick ut för att bada.

Lite frostflingor kom dalande i ficklampans ljus. Bara elände men nu har jag då tagit fram snöslungan och den startade efter att jag laddat på batteriet lite mer.


Morgonbilderna ser ut så här idag och jag får sluta svamla på en massa och läsa tidningen innan vi ska åka. Kanske ska gå ut och stoppa i motorvärmaren.


             

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards