jans

Alla inlägg den 16 oktober 2023

Av Jan Sandström - 16 oktober 2023 14:18

Det blir rally här på Rengård även i år.


Bokning av sängplatser har redan börjat, det var Erik som skrev om det på WhatsApp
Det är vk.se som skrivit om rallyt.

 
Men sträckan är ändrad efter "Kallesbacken" där man ifjol svängde hårt vänster men nu likt rallyt 1981 svänger man höger och via Norrland ned till Norrbyvägen där man då hade mål men nu fortsätter man vänster och höger förbi "faster Edit" (men hon är död sedan länge) och höger genom Norrby och Hjucksbäck till Sjömellankälen, vänster och nästan ned till Varmvattnet.

Så då vet jag att det blir skotta snö även i vinter och göra parkeringsplatser.

Av Jan Sandström - 16 oktober 2023 08:45

Måndag den 16/10 och nu har halva oktober gått.


Men igår var det vilodagen alltså söndag men vilade, jo det gjorde jag också men grejade även på lite här och där.


Tog såg och spade och gick ut till diket jag grävde i förra helgen

    men grävaren jag hyrde var lite för klen då den inte orkade med ett par granrötter som växt tvärs över.

Nu blev det som dammar och blockerade vattenavrinningen så sågen bet bättre och med spaden fick jag bort lite av leran som satt under.

Men blir som barn på nytt när man får leka med vatten, som på våren då man får/fick gå med spade och sop efter vägen och se till att vattnet rinner ned till brunnen. För utan min hjälp skulle det ju inte fungera utan världen skulle översvämmas.   

Men det här jobbet tog ändå inte mer än nån kvart att göra.


Plockade och rensade lite här i kontoret fast det syns inte, extraskärmen fick ett nytt stativ.

 

Det funkar väl tills jag kanske gjort något bättre, vill inte skruva onödigt mycket i väggen för att sätta upp väggfästet.


Skotta snö behövde jag inte den här gången då det som kom tinade bort.

Ligga på soffan hann jag även med liksom handla grejor, det finns ju Internet och det blev eltandborstar till Inger, samma sort som jag har sedan tidigare så nu får hon två svarta och jag tar de rosa, eller tvärtom och laddställ blir samma så nu kan vi ha ett liggande i husvagnen och ett på resande hjul, OM vi nu skulle behöva ladda på resor för det är väl sällan eller ovanligt att vi varit borta så länge.
Tror aldrig det hänt förutom 1979 då vi bilade runt i Europa, men då var inte eltandborsten uppfunnen.


Det blev middag och vi såg slutet på avsnittet av Bron som jag somnade ifrån och så ett till innan det blev bad i tunnan.

Lagom varmt för mig (37--38°) men ack så kallt det blåste så lite kymigt att kliva upp och gå in, men nästan stjärnklart fast inte nu heller såg vi någon satellit, det brukar ju alltid pila fram sådana långr där uppe. Kan de ha ramlat ned allihopa?   


Vi orkade i alla fall inte se sista avsnittet på säsongen som vi tänkt utan det blev sängen efter att ha torkat håret en aning.

Har sovit skapligt gott och sju vaknade jag men gick isäng efter att ha gjort upp eld i kaminen.

En dryg halvtimme senare steg jag dock upp.


Idag, ja någonting blir väl gjort antar jag för solen skiner och snön borta men det verkar blåsa i den vackra granen vid fågelautomaterna.

Jag borde eller måste fortsätta i förrådet så det blir väl dit jag måste gå idag.

+1,6° utanför fönstret och väderstationen visar +2,3° och 3,1--3,7° från nordväst = KALLT, Ingen nederbörd förutom det som tinade i regnmätaren = 0,6 m.m


Morgonbilderna ser ut så här idag.

          


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards