jans

Alla inlägg den 27 oktober 2023

Av Jan Sandström - 27 oktober 2023 08:29

Fredag den 27/10


Igår åkte jag ganska tidigt till Vindeln och lägenheten var tom.

Alltså inte tömd utan Inger var ute och handlade.

Så jag började direkt att få till tavelbelysningen och det gick nog ganska bra förutom att jag missade att väggkontakten för belysning som satt uppe vid taket var vänd galet.

Så den stickpropp jag hade fick sladden nedåt men jag skulle ha den till kabellisten uppåt med påföljd att det blev lite tight med sladd.

Jag skulle ha klippt sladden några cm längre. Eller kollat uttaget innan.


Inger kom och det blev kaffe och lite mer jobb innan vi gick över till Tittis fast Titti inte äger stället längre.

 


Men inget fel på maten så det blev senare påfyllning av tallriken.

Kaffe och te med en liten kaka efteråt innan vi gick tillbaks till jobb.


Fixade två andra lampor och så den där bokhylledelen som jag sågade och skruvade ihop.

Meningen var också att en kille skulle komma och hämta soffan jag sålt och efter 16 skulle de komma.

Men ingen kom och jag fick meddelande att efter 18 kommer de.

Ingen kom då och klockan var nog drygt 19 innan de kom och bar ut soffan som det blev överraskade över att den såg ut som ny.


Vi kunde äntligen packa ihop och åkta tillbaks hit till stugan.

Här blev det en lätt middag, äggmacka och kaffe till två serieavsnitt varav ett norskt och ett solsidan.


Under morgonen fixade jag månadens räkningar och kollade på dekarationsbilagan jag fått av mäklaren.

Vi ska nog ha råd att betala skatten men jag vet ändå inte hur mycket vi kommer att få över.


Jo den där hackspetten vi har är nog en 

 

Picus canus och inte en Picus viridis

Alltså en Gråspett och inte en Gröngöling, de är ganska lik varandra.

Det har vi själva kommit fram till men båda är ganska sällsynta här uppe i norr.


Det blev i alla fall kväll och sängdags och en nöjd Gunnar låg redan på sängen men gick ut då jag bäddade upp.

Ny bok i lurarna har jag och det är

 


Kvällskissa ska han väl göra innan han kom in och så blev det trångt i sängen igen, jag och Gunnar som haft den för oss själva i en vecka.


Jag har då sovit gott och vid sju fick det bli morgon och dimman låg även idag skapligt tät.

Mina planer är att idag fortsätta ett par timmar i förrådet, men det blir nog en del annat också.


-5,3° har tempen sjunkit ned till utanför fönstret och -5,6° visar väderatationen som sitter uppe på taket.

Men helt vindstilla med 0,0 m/s


Morgonbilderna ser ut så här.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards