jans

Alla inlägg den 20 oktober 2023

Av Jan Sandström - 20 oktober 2023 09:04

Fredag den 20/10


Igår blev en jobbig dag.

Först lastade vi bilen med grejor och så tog vi katten Lycka in i sin bur, vi åkte till stan och tidvis halkigt på vägen.

Men det gick fint ända till Anders i Stöcksjö där hon inte ville gå in fast det blåste kallt.

När jag tog henne till stugan förra veckan jamade hon mest hela vägen men nu sa hon ingenting på hela resan.


Därefter över till handelsområdet Avion där IKEA ligger, Classe och några fler butiker besökte vi och handlade på några.

Anders ringde och skulle äta lunch så vi stämde träff vid restaurangen på IKEA.


Efter maten åkte Anders hem igen och vi upp till Ersboda, Jula fick sälja en del grejor, sotarviska, lite kläder och så en säck solrosfrö.

På Biltema blev det bara en garagedomkraft.


Sedan till Västerslätt och BYGGmax där jag skulle köpa plywood, hade mätat och den var 122 cm bred och lång så den skulle kunna gå in framför baksätet, men det gick inte, fick in den precis genom öppningen men den var nån cm för stor.

Så det får bli köp när vi har släpvagnen och plywooden ska jag ha till ett bakbord jag ska snickra ihop.

Jag kan ju ta med en såg och dela på plats men det känns lite jobbigt det också.


Så hem till huset som är tomt och nästan urstädat, nu tog vi det sista, kök, ett par fönster och hallen.

 


Hon är så noggrann min hustru.


 


Ute sken solen men det blåste isande kall nordanvind men grannen jobbade ändå på taket de påbörjat.

Taket plockades ned och lades på pallar som de har en köpare på.

 


Passande nog står min bilplats tom och de har lov att använda den som lagringsplats.

Efter helgen kommer deras nya tegel de beställt.

Det är runt 100 pannor på varje pall och det här var inte ens halva baksidan.


 


Efter städningen så plockade vi ut det sista och jag hade bytt batteri i elmätaren som visar förbrukningen inne och installerat en till tempgivare till Telldus.

Och så iväg hit hem till stugan, bara det nödvändigaste som ska hit tog vi in och resten ska idag till Vindeln.

Men det blev till slut middag, en soppa, äggsmörgås och vatten till och TV-serier.

Gunnar var nöjd att få vare ensam igen, han sa då inte så mycket.


Badtunnan är tömd sedan tidigare så inget bad fast det var stjärnklart ute.

Trött var jag men fastnade ändå en stund vid datorn innan det blev sängen och ljudboken.


Har sovit ganska gott förutom då jag hade värk vid 2-3-4-tiden.

Upp innan halv åtta och idag blir det Vindelnresa, Inger ska jobba i helgen så jag och Gunnar blir ensamma här i stugan men i morgon ska jag upp dit igen då det är en träff på skolan med hörselskadade.

Kanske träffar man några likasinnade och så har de hörseltester som Inger tycker jag ska göra.

I min ungdom gick jag regelbundet på Öron på NUS i Umeå men så blev det besparingar och jag blev inte kallad mer och jag har en hörselnesänkning som kallas hängmatta, jag hör bas och fåglar, gräshoppor och annat men samtal och telefon kan vara svårt ibland särskilt med störande ljud omkring eller min tinnitus som ständigt tjuter, piper och har sig,


Men idag blir det bara upp med Inger och grejor, tavellisterna vi köpte måste kapas till så vi mätar väl och så får en följa med hem igen så kan jag kapa här med geringssågen så kanske det blir rakt.

Det kan bli uppsatt nån tavla också när jag ändå är där.


Solen skiner och den sken in genom stugan ända hit in till mig i rummet mot norr.

 


Nu har den passerat fönstret.

 


Men -5.3° här utanför fönstret och väderstationen visar -4,1° och 0,7--1,0 m/s från nordost.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

     


Måste ta bort det där blombladet som hänger ned framför flaggan.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards