jans

Alla inlägg den 7 oktober 2023

Av Jan Sandström - 7 oktober 2023 08:32

Lördag den 7/10


Igår så blev det faktiskt en hel del gjort och ändå ingenting.


Husvagnen fick komma in under tak till sitt vinteride efter att vi först plockat ut allt som stod/låg där inne.

Snöslungan startade och fick komma in under andra carporten.

Men det var jobbigt att backa upp den för det var blött gräs och löv på marken så jag hade inte bästa greppet under hjulen.

Borde ha anlitat Erik med fyrhjulsdrift och lågväxel eller Anders med stor Passat med fyrhjulsdrift och automatväxel.


Men nu förbrukade jag nog 1000 mil av min koppling men den kom på plats.

Sedan skulle jag "bara" sota skorstenen till kaminen, en viska var köpt enligt rekommendationer så upp på taket och inte ned med viskan för den var styv och lite för stor.

Den gick bara inte ned.


Mätade och konstaterade att 1 till 2 cm kunde jag kapa på stålpinnarna som stack ut.

Det gick ganska bra med först plåtsaxen tills jag hittade min lilla bultsax.

Det är härdat stål i de där pinnarna.


Upp på taket igen och ned med viskan, som fastnade 2 dm. ned i röret, och där satt den fast.

Jag skulle ju bara prova nån dm. men märkte att den gick lite trögt och så var pinnarna böjda så att de blev som hullingar.

Ned och hämta verktyg, kofot, skruvmejsel och lite mer.

Dessutom började det SNÖA men jag fick till slut upp den och jag kom helskinnad ned på marken.


Då gick vi in och jag gjorde eld i kaminen, nu har Jula en mindre viska hemma så jag ska köpa den.

 


Eftermiddan blev lugn tills Fredrik försökte ringa mig och det var lovande för det var igår jag blev lovad att få hyra grävmaskinen.

Men jag kunde inte ringa Fredrik och medan jag höll på så kom han med traktorn och grävaren på släpen.

Vi lastade av den och jag fick en snabblektion, det blåste kallt så den tog inte lång stund men jag tror det räckte för att bli grävmaskinist.     


Efter att ha gått in och, jo jag kunde inte hålla mig utan klädde på mig och gick ut, fick igång maskinen och lyckades larva iväg till ett ställe där jag kunde prova och leka.

Lite svajigt men fick ordning på reglagen, någorlunda i alla fall men vindrutetorkaren fick jag inte på och ute var det snöblandat regn.

Så efter en stund larvade jag tillbaks och kikade snabbt på hur jag kunde byta skopa som Fredrik visade på 10 sekunder.

Vi bytte alltså inte skopa utan han pekade och berättade att det kunde kärva ibland. Det gjorde det nog för mig så jag gick in.


Där höll Inger på med middan och det blev rotmos med köttkorv och sallad.

En öl till maten för mig och så såg vi TV, Där ingen skulle tro... och efter det Chelsia detektiv


Sedan var det dags för sängen och jag har sovit ganska gott efter Paracetamol och Diklofenak.

Två minuter över fem startade mobilen med plingande och det var alla kameror m.m som gick ned, vi tappade fibernätet.

Men jag grävde ju inte ens i närheten av nån ledning.  


Men somnade om och först närmare åtta vaknade vi nästa gång.

Jag steg upp och ute var det vitt men solen på väg upp så den snön försvinner nog ganska fort.


Idag? Ja vad tror du, jag ska GRÄVA och försöka få nån ordning på allt så det blir något nyttigt gjort nu när jag har maskinen till hjälp.

Erik flaggade för att komma hit och byta till vinterdäck men jag tror det är grävaren som lockar.

Kunde han inte ha kommit igår och styrt upp husvagnen, eller kunde jag inte ha väntat till idag med det.

Lätt att vara efterklok.


I alla fall har vi fått en föraning om vintern som kommer antingen vi vill eller inte.

Klockan är nio och vi har -0.9° utanför fönstret och väderstationen säger +0,1°, 1,7 till 2,7 m/s från ostnordost och vi fick 6,9 m.m nederbörd. Det kan bli mer ifall det ligger snö på regnmätaren som senare tinar och rinner ned.

 

Men SOLEN SKINER så det blir fint att få vara ute och gräva och värme finns i hytten.

Ska bara läsa tidningen och sedan klä på mig.

 

Morgonbilderna ser ut så hrär.

              

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards