jans

Alla inlägg den 6 oktober 2023

Av Jan Sandström - 6 oktober 2023 08:48

Fredag den 6/10


Igår åkte vi som tidigare ned till stan och huset som vi hållit på att städa ur.

Fast först kom de med grus och spred på vägen och nu vände tradaren här hos oss

 

genom att backa ut på åkern, sedan fick jag agera sotare och klättra upp på taket då kaminen rök in på morgonen. Trodde vi kanske hade nån stork som byggt bo där uppe men det var bara skyddsnätet jag lagt över så att inte småfåglar skulle trilla ned, vilket hände tidigare utan nätet var bara tätt, nästan tätt av sotflagor som jag enkelt borstade bort.

Jag får ta fram viskan och dra igenom röret vid tillfälle när vi inte eldat.


En hel del göra men med avbrott för kaffe och sedan lunch ute på lilla altanplatsen vid förrådet.

Enda stället det var lite sol och lä från nordanvinden.


Jag gick även ut och körde grästrimmern runt hus och tomt men nu lever den om så hemskt att jag trodde att motorn skulle skära, hoppades bara att den skulle hålla tills jag blev klar, och det gjorde den faktiskt.


Till slut blev klockan två och vi gick över till nästa granne och vänner på Klövervägen där det blev gofika.

Smörgås, morotskaka och bulle samt ett par muggar kaffe och såklart en hiskeligt massa prat.


Tillbaks till gruvan och fortsätta städa och vi blev nästan klara och klockan var över sex.

Men nu lastade vi det mesta av städgrejor i bilen och åkte hem hit till stugan där Gunnar väntade och blev glad att vi kom hem.


Orkade inte nu heller lasta av släpen men gjorde eld i badtunnan men inte för att vi skulle bada utan som frysskydd.

Fast klar himmel och stjärnor så det var frestande men vi satt inne och åt kåldolmar igen men nu vatten i glaset och såg på TV.

Först om de som man inte kunde tro i Norge och så en ny serie 

The Chelsea Detective

som var ungefär som Morden i Midsomer.

Han som spelar huvudrollen  har förresten varit med i tre Midsomerfilmer.


Men jag var trött och hade värk så efter en sista koll i datorn blev det Alvedon och Voltaren och så sängen.

Har faktiskt fått sova gott men i natt blev det kallt, ute.


Idag en dag hemma och vi bör snabba på att lossa släpvagnen för det är nederbörd på gång och frågan är om det nu inte kommer som snö, i annat fall bör man kanske ha vinterdäck på bilen och cykeln.

Jag måste ringa Nymans i Vindeln och fråga om däcken jag beställt är klara eller om de missat att skicka ett SMS, kanske är det min mobil som inte funkat för jag har haft problem att ta emot sådant.


Nu bara -1.4° utanför fönstret men tidigare hade vi -3,3° som lägst 07:04 enligt väderstationen och nu -1,5°

0,7--1,0 m/s från sydost och ingen nederbörd, men det kommer.

 

 

 

Såg SMHIs radarbild då jag började skriva här att det här var på väg hit från väster.

 

 

Men tydligen hände något med molnen för nu verkar det ha lösts upp och vi klarade oss från snön eller underkylt regn..

 

 

Jag måste ändå ut och lasta av släpen och köra ned gräsklipparen.

Sedan ska husvagnsplatsen tömmas på grejor så jag kan backa upp husvagnen till vinterförvaring.

 

Morgonbilderna ser ut så här och fåglarna har fått påfyllning i fröautomaten, än har ingen ekorre hittat hit.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards