jans

Alla inlägg den 26 oktober 2023

Av Jan Sandström - 26 oktober 2023 08:04

Torsdag den 26/10


Jag frågade ju igår om en fågel vi har på besök här, jag tror det är en

Picus viridis (fageln.se)

Alltså en Gröngöling (wikipedia) men inte helt säker.

         


Det kan kanske vara en ungfågel då det röda på huvudet inte är så stort.

I alla fall kul att gå ha nån lite ovanligare fågel här och det är nog att vi har varmare nu som fått fåglar och andra att dra sig norrut.

Nötväckan hade vi aldrig här men nu finns det massor av dem.


Men igår så fortsatte jag i förrådet och fick faktiskt lite ordning i röran men massor kvar att sortera och rensa bland.


De kom även och spred mer grus på vägen men nu en annan lastbil.

 

körde upp och så backade han tillbaks för att tömma nästa flak.

       


Kontakt med mäklaren som hjälper till med pappersarbete, det ingår ju i arvodet hon tar men väl värt är det.

Sånt märker man när papper kommer ifyllda och även om jag läst företagsekonomi så är det svårt och ibland obegripligt men jag läste ju på 80-90-talet för att sköta ekonomin i min firma och deklarationerna var roliga, tyckte jag då.

Idag loggar man in och skriver under så är det klart men till våren blir det nog lite mer men som jag förstår det blir det skatt att betala men inte mer än lite drygt 600 000:-.


Jag satt alltså en hel del här vid datorn igår men det blev middag och kåldolmar jag värmde.

Sedan film för jag och Gunnar men lite långa filmer när de närmar sig tre timmar.


Sedan sängen lite efter tio och en stund med boken innan vi släckte och jag har sovit hela natten lång.

Vaknade före sex men låg kvar en stund, mörkt ute var det men nu snart halv nio så gryr det sakta.

Fåglarna har vaknat och full rulle ute vid automaterna.


Idag ska jag till Vindeln och vi går nog ut och äter idag, min födelsedagsmiddag men den stora dagen är först på söndag.

Sedan kommer de och hämtar soffan jag lyckats sälja, fast det gick fort och folk stod på kö för att få köpa den för endast 200:-

  Hon betalade till och med i förrgår.


Sedan får jag hem Inger som bott i lägenheten hela veckan.


Det är skönt att det inte är så kallt och ingen massa snö att skotta.

Nu har jag -1.3° utanför fönstret och väderatationen visar -1,1° och 1,0--1,7 m/s sydostlig vind.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards