jans

Alla inlägg den 8 oktober 2023

Av Jan Sandström - 8 oktober 2023 11:30

Fast ni är det oktober men solen värmer gott ändå.

Av Jan Sandström - 8 oktober 2023 09:52

Tja nu har jag knåpat ihop ett testinlägg på WordPress och min domän rengård.se
https://www.xn--rengrd-lua.se/2023/10/08/godmorgon-varlden-testinlagg/

Konstigt att den översätter rengård till xn--rengrd-lua men vem har sagt att man ska begripa allt i datorernas väld, jo det kan ha varit jag som sagt det någon gång.

Av Jan Sandström - 8 oktober 2023 08:19

Söndag den 8/10


Igår var den stora grävardagen, jag hade ju fått låna/hyra en liten grävare för att underlätta en del projekt här.


Den kom hit på eftermiddan i fredags och jag kunde inte hålla mig utan klädde på mig och gick ut, startade och prövade att gräva.

Och så svårt är det inte bara man lär sig spakarnas funktioner.

Men så mycket grävde jag inte då utan det blev kväll.


Igår sken solen och fint väder så jag lyckades med visst besvär byta skopa till en smal och så larvade jag iväg till diket jag skulle rensa och göra lite mer funktionsdugligt.

Ganska surt i marken då det har stått vatten där men efter idogt grävande så tror jag att det ska fungera bättre.

   


Men den var för liten för att kunna klara av granrötterna, en del gick bra men några var för tjocka fast det ska med en spade gå att öppna så att vatten kan rinna under dem.

 


Men masken verkade då trivas och växa, den här jag såg var ungefär lika tjock som mitt pekfinger = 1½ till 2 cm. Inget jag vill sätta på metkroken.

 


Jag försökte återställa runt omkring men lite får vi göra med handkraft.

 

Som rishögen till vänster. Eller det är nog mest rötter som vi kan elda upp.


Erik kom förbi och bytte däck på sin bil och jag larvade iväg till nästa ställe som var två halvmurkna stubbar men se där högg jag i stan som man säger, fast det var en tallstubbe.

 


Fast skador på den högra lyckades jag göra men jag ville egentligen ha bort den helt så att jag lättare kunde parkera min MC.

 


Den vänstra var mer lättuggad så den kommer ganska fort att förmultna.

 


Jag grävde ett dike till så att vattnet från gäststugans hängrännor och stuprör kan rinna vidare.

 


Och Inger ska plantera ett äppelträd på sin kulle men där blev också problem.

   


Ett dike var i vägen men jag kunde larva över fast just där fanns en sten så enklast var att fylla igen på sidan om och köra över, göra grävjobbet och så återställa diket som där egentligen inte har så stor funktion. Det blev då lite bättre än tidigare men under ligger fiberledningen så jag kunde inte gräva så djupt.

 


Vägen fick då sina spår i det nylaggda gruset man spridit ut men grävaren har chaktblad så lite kunde jag återställa men idag blir det till att använda krattan.

 

Även uppfarten där husvagnen stått fick en del skador vi får försöka återställa men grävaren spolade jag ren, så gott det gick då jag kört i lera. Och nu står det bakom släpvagnen för upphämtning och jag bytte tillbaks till stora skopan.

  


Men det var lite kul att leka med den och arbetet jag åstadkom skulle inte ha varit lätt med spade och handkraft.

Erik hann åka hem och vi gjorde upp eld i grytan och jag plockade ihop grejor som vattenslangar och annat.


En skön dusch och så blev det lax och pressad potatis till middag allt medan vi såg Där ingen skulle tro... och efter det avsnittet såg vi två asnitt på serien Bron.


Då var det varmt i vattnet så det blev ett ganska långt bad under gnistrande stjärnhimmel med vintergatan väl synlig.

Men inga satelliter eller annat intressant såg vi, jo inter  ptåstod att hon såg ett stjärnfall   


Jag gick in vid 23 men Inger låg kvar ett bra tag till.

Sedan blev det sängen och jag har sovit gott.


Upp vid 7-tiden och idag blir det lite återställarjobb, kratta ihop grävarspåren på väg och bilplatser.

I efter middag ska vi över till Mickelsträsk där det serveras palt och vi får väl se hur många bekanta ansikten som är där. Det brukar vara ett antal men någon av sönerna skulle visst också komma.


Sedan ska Inger till Vindeln då hon ska jobba i veckan och jag blir kvar här med katten Gunnar.


Det ska då bli en solig fin dag med runt +5° men nu är det under noll på natten så jag får köra pumpen i tunnan så att den inte fryser.

Men nu ska vi inte hålla igång den så länge till innan även den vinterställs.


Nu har jag -0.2° utanför fönstret och väderstationen har stigit till +0,7° och 0,7--1,7 m/s från nordost, ingen nederbörd igår.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag och det här blir sista bilden från husvagnsplatsen såvida intet intressant händer där.

Jag satte ju kameran där så jag kunde se om det tog i då jag backade in vagnen.

       

 

Måste vrida den här kameran så att det inte speglar sig i glaset.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards