jans

Alla inlägg den 18 oktober 2023

Av Jan Sandström - 18 oktober 2023 08:24

Onsdag den 18/10


Idag fyller min svägerska och brors hustru år så 

på födelsedagen Eva 


Men igår så gjorde jag slutligen vinter här då jag tömde badtunnan på vatten.

Sedan kapade jag slangarna och kopplade dem på ventilerna. Men bara ena sidan då vi planerar att flytta lite på pumphuset närmare tunnan.

   

Dels för att jag då kanske inte behöver kapa till nya slangar då de bitar jag har räcker och så ska jag försöka att isolera dem på något sätt..


Men det var en fin dag även om det blev kallt med blöta händer fast ekorrarna har då mat där uppe.

   


Fint väder var det och vi har pratat om att åka ut och titta på skogsbilvägarna här i omgivningen och igår var en lika bra dag som någon annan, bättre än idag då det nu snöar.


Sagt och gjort så kokade jag vatten till en termos och bullar i en påse så åkte vi iväg.

Först Bergvattenvägen och så vänster för att se om man fortfarande kunde se till Vilndel-Ånäset.

Men det kunde vi inte då det stod en timmerbil och lastade mitt på vägen, så jag fick se var det var aningen bredare väg än vad bilen var.

Men det gick bra att vända.


Vidare förbi Lövlund, Erikssbo, Pellboda och så småvägar mot Varmvattnet där vi påbörjade årets rallysträcka fast baklänges.


Nu har jag lagt in text och färgat rallyvägen cyan.

 


Innan Orrberget svängde vi höger och det finns en bänk under kraftledningen med utsikt så där tänkte jag att vi kunde fika.

Först in på en ny väg och på väg tillbaks stod en bil i korsningen, konstigt att folk är ute på de små vägarna men tur att vi inte möttes längre in.

Körde sedan åt sidan så hon kanske skulle komma förbi och vi hoppade över diket för att fika.

   


Då kom en bil till som stannade hos den andra men det blåste så kallt mot ryggen efter ledningsgatan att vi packade ihop och åkte mot stugan.


 


Vi kom upp till Orrberget och Norrland där de byggt om vägen mot "Blåbärsberget" och nu stod ingen maskin parkerad mitt på infarten så jag svängde in.

Först stenigt för att senare övergå till sand som inte var allt för stabil.

Jag fick ha fart och varv på motorn så att jag inte fick stopp för då skulle jag nog aldrig kommit igång igen.

Men det gick fint upp på berget där marken var stabil och packad så jag kunde vända på en upplagsplats.

Första avfarten till blåbärsberget såg jag inte men den andra var gjort i ordning så på väg tillbaks svängde vi in där.


Jag har kört där tidigare och gått trekanten som vägarna bildade tidigare så jag kände till terrängen.

Lite marigt längst in i vinkeln men det gick att köra runt stenar och block.

Jag såg dock fram emot att komma ut på större vägen även om det var sand.

Men det gick inte vilket du ser på videon och jag fick än en gång backa dock utan diken men stubbar, träd och mossa.


Kom tillbaks och till slut nedför Kalles backe, han hette Karl Näslund som bodde där och hade sin egen väg upp och som nu och i fjol var en del av rallyvägen.


Hem och här blev det kaffe och bulle inne i värmen.


Vila en stund på soffan och så dator och till slut middag, stuvade makaroner och köttbullar och vi såg serier på TV.

Tunnan tömd så inget bad men redan vid 22-tiden började jag göra mig i ordning för sängen och låg en stund med ljudboken.


Har sovit gott och bara kissat en gång vid halv tre, vaknade och steg upp halv åtta.

Eld i kaminen inne och så frukost och ute har det börjat snöa så det blir vitare och vitare ute.

Jag har glömt att stoppa in motorvärmaren men jag ska ändå ut och fylla på fågelfrön.


Vi ska in till Vindeln och hämta grejor som ska till stan imorgon.

Har även paket att hämta på ICA så det blir en snabbsväng men jag hinner kanske duscha där, större duschplats och så ingår varmvattnet i hyran.  


-1.2° utanför fönstret och väderstationen visar -1.1° och 0,7 m/s från nordost, ingen nederbörd förutom nu och nu kör faktiskt grusbilarna här igen, andra vändan kom nu men har vänt hos Näslunds och var på väg tillbaks.

 


Morgonbilderna ser ut så här.

   


Det syns att det var mindre snö här än på lastbildbilden ovan som jag tog lite senare.

   

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards