jans

Alla inlägg den 15 oktober 2023

Av Jan Sandström - 15 oktober 2023 08:54

Söndag den 15/10


Nu är det vinter, nu är det moln, nu är det snö på marken.

Men så illa är det inte för än behöver jag inte skotta och det här kommer att försvinna men en liten föraning om vad som kommer är det.

Fast lite ljusare blev det ute då åkrarna är vita och inte nyplöjda och leriga.


Men igår så blev det en dag inne, jag passade på att plocka bort min stationära dator jag inte haft igång på länge så nu kör jag bara min knähund = laptop och dockningsstation här och likadan i Vindeln.

Saknar bara en hårddisk i datorn så att alla dokument också kunde följa med men det kan jag kanske fixa på nått sätt.

Datorn plockade jag isär helt och hållet och så lade jag upp den på Marketpace = Facebook och tänkte att kanske är det någon som nappar.

Och napp fick jag, det visade sig att det blev en granne till Anders och kompis till Anders och Erik som var intresserad men han ville förhandla om priset, Det får han gärna göra. Jag är bara glad över att delarna kanske kommer till nytta istället för att hamna på återvinningen.

       


ÅÅÅååå va hon är jobbig   

 

Ska upp och mitt på allt ihopa. Men ganska söt också lilla Lycka.


Nåja, datordelarna tar jag med till stan då vi ska lämna igen Lycka så får vi förhandla om priset men vi kommer nog överens.

Jag har ju min gamla skärm som är ganska stor och bra men vill behålla så nu testade jag att koppla in den i dockningsstationen med HDMI-sladd.

Det gick inte för då försvann upplösningen på min stora böjda och det gick inte att ändra något.

 

Men så kom jag på att datorn har också ett HTMI-uttag, det vita bakom bankdosan och kaffekoppen och där gick det fint att ansluta, det fina är att inget förändras i övrigt utan jag får en extraskärm att använda ibland, kanske visa film eller ha andra fönster öppna där då jag kör något stort som CAD.

Ett väggfäste har jag också liggande så kanske sätter jag upp den på det eller så blir det nån låda på hurtsen som den får stå på.


Det blev lite annat pyssel också, som att mata fåglarna.

Till slut blev det middag och lax med potatistratäng, till det sallad och vitt vin och vatten. Det var ju fisk. Men sånt tänker jag inte på vad man äter och dricker. Oftast blir det iskallt kallkällvatten som vi har här i stugan och kommer med självtryck i ledning från berget.


Till maten såg vi två av de norska programmen "Där ingen skulle...". Brasa i kaminen var mysigt och gosig Gunnar mellan oss i soffan.

Äppelpaj till kaffet och så såg vi två avsnitt på serien Bron innan det blev sängen.

Men jag får nog gå tillbaks och se om senaste avsnittet då jag somnade.


Jag har sovit ganska gott och ända till fyra, alltså ½8     

Fönstret hade vi aningen öppet men ändå ganska varmt fast det var aningen under noll inatt.


Idag blir det väl greja på lite här och där, den där husvagnen blev det inget av med igår så idag kanske vi får in kuddar och annat.

Och så ska väl fåglarna ha lite mat, men där hotar Inger med att det jag ger fåglarna blir motsvarande mindre med vin till mig. Hårda bud då fåglarna kommer att vara hungriga i vinter.  


Men nu har vi -0,7° här utanför fönstret och närmare halv tio.

Väderstationen visar -0,5° och 0,7--1,7 m/s från västsydväst och 6,9 m.m nederbörd igår, det blir nog mer då lite snö ligger på regnmätaren, när den tinar rinner det igenom.


Morgonbilderna ser ut så här idag.

         


Skönt att husvagnen står under tak och än har snön inte börjat smälta.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards