jans

Alla inlägg den 2 oktober 2023

Av Jan Sandström - 2 oktober 2023 09:12

Måndag den 2/10


Idag blir vårt äldsta barnbarn 8 år så 

 

till dig Emil.

Fast det firade vi ju redan igår.


Men sedan blir det även ett litet

 

till min brorsdotter Petra som blir ****


Morgonen började som vanligt, toa, frukost och så registrerade jag en ny domän på nätet.

Jag har eller kommer i framtiden att ha rengård.se

OBS med å i namnet.

Jag tror att det även ska fungera att ha bloggen där då det är ett större hotellpaket än det jag nu har med rengard.one. och där hemsida samt e-postadresserna finns.


Som jag skrev så grattade vi Emil igår men först åkte vi förbi huset och tittade till, läste av mätarna jag gjort den sista i många år och så prata med grannarna på 10.

Alltså Petter och Kristina som blivit ännu godare grannar efter vårt projekt med att sälja.


Tvärs över Umeå och söderut till Anders i Stöcksjö där vi bistod han i höjning av gäststugan.

En gammal stuga som varit sned och vind sedan tidigare ägare. Och han bör ha försökt göra något åt det då golvet i kallförrådet på baksidan har upptaget golv.

 


Anders hade två domkrafter men nu kom jag med en som tog 20 ton och Anders sa att den gick det lättare med.


Men jag anser att stugan bör höjas med 10-15-20 cm för att komma fritt från marken.

 


Men trångt om saligheten så jag tycker även att han ska riva alla golv i stugan och två mellanväggar för taket är fritt med stor takbjälke från gavel till gavel.

Då blir det öppet ned och vi kan jobba lättare samt isolera om golvet.

 


För det är trångt om saligheten under stugan och där vet jag inte om jag idag klarar av att krypa under.

 


Att riva invändigt gör också så att han kan ändra planlösningen så att den passar Anders bättre samt att det kan bli ett litet pentry och toalett.

Men elledningen bakom Ingers huvud får vi gräva upp lite och dra efter sladdarna men det går för det gjorde vi förra lyftet som gjordes för ett eller två år sedan.


 

Inkommande vatten till fastigheten går precis utanför verandan liksom avloppet.

Bara att kapa ledningen, efter avstängningen som sitter där och dra upp en slinga och flytta vattenmätaren dit.
Avlopp är bara att dra ned och skarva på husets ledning.

Fast så stora ingrepp kostar förstås så allt sådan får nog vänta ett tag.


Det blåste en kall nordanvind så det var skönt att äntligen få gå in i värmen och dricka kaffe, någon lunch blev det inte under dagen.

Vi blev lite sena när vi åkte iväg och åter igen tvärs över stan upp till Ersboda där jag skulle på Biltema för några grejor till badtunnan.

Men det gick ganska fort och vi körde över till Emil som var nästan övervänt, men kunde ändå inte slita sig från sitt dataspel han satt med.

Det blev mer kaffe och bulle och kaka, tårtan blir idag men den får inte vi ta del av eller vi har inte tid.

Inger fick telefon och vi blev bortbjudna på middag i Vännäs för syster och svägerska Margareta hade mat över så det var välkommet besked vi glatt tackade ja till, eller jag hade nog ingen talan i beslutet.


Men efter fika och Emils paketöppning från oss och sina kusiner i Jönköping (där får de prata med Tomas och Sara om paketet för det fattades tydligen några delar i det).


Vi kvistade över mot Vännäs och jag sa till Inger att kolla fullmånen för en stor rund sak lyste på himlen men när vi kom upp på norra länken och fick fri sikt och min hjärna började fungera såg jag ju att månen bör finnas bakom oss.

Det var solen bakom molnslöjor som såg ut som månen. Bilkameran bör ha det men den sitter i bilen så bild kan komma i senare inlägg här.


Vi kom till Vännäsby (länge sedan vi åkte Vännäsvägen) där vi tankade och så till Margareta.

När vi åkte från stugan undrade Inger om vi inte skulle ta ut de 9 flyttkartonger så stod på golvet bakom oss men jag sa att jag ids inte och de är inte i vägen.

Sicken tur för det var ju Margareta som skulle ha dem så nu kunde vi lämna dem hos henne.

Även hon har ju fått sitt hus sålt här i sommar.


Men vi blev bjudna på en god middag och efter en massa prat systrarna mellan blev det tid att åka hem igen och här var det mörkt för klockan var mycket och Gunnar övervänt han också, eller han låg på sängen och sov.

Men lite plock och koll i datorn innan det blev sängen och jag har sovit gott i natt.


Vaknade halv sex, lite svårt att somna om och ute var det kallt med -2,2°

Men somnade om och vaknade straxt efter åtta.


Idag ska Inger jobba kväll så vi ska först koppla släpen och dra den till återvinningen, jag hoppas mina beställde vinterdäck är klara att hämtas men till lägenheten och så ska Inger gå till jobbet.


Men kall morgon så det är nog dags att ställa in kupévärmaren i bilen, det sitter en liten fjuttig sak på passagerarsidan men det ger inte mycket värme så jag har en bättre gammal golvmodell.


Nu klockan 10 har vi +3,2° utanför fönstret och väderstationen visar +3,8° men vindstilla, 0,3 m.m regn igår och som kallast -2,3° 05:34 i morse.


Morgonbilderna ser ut så här.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards