jans

Alla inlägg den 1 oktober 2023

Av Jan Sandström - 1 oktober 2023 08:02

Söndag den första oktober.


Igår, tja då började jag att lasta släpvagnen med skräp, ja efter toa, frukost och blogg m.m


Sedan greja på här hemma, gick ut i skogen och högg en gran, jo jag hade liten yxa med mig och när jag släpat hem den genom blåbärsriset så satte jag den i foten på gräsmattan.

Så nu står världens vackraste gran här och fåglarna gillar den skarpt, bild på den finns längre ned bland morgonbilderna.


Vi tog fram sparkar ur grishuset och ställde in en del annat allt mellan regnskurarna. Fast även medan det regnade.

Jag känner mig nöjd med dagen och mot middagstid gjorde jag upp eld under grytan.

Gick in och började diska men Inger kom och påstod att jag smet från jobbet i grishuset, alltså ett gammalt skul vi har här bakom och där det en gång i tiden varit grisar eller gris i.

Det har bara grus som golv och nu har väggarna börjat murkna så tanken var när jag byggde nya förrådet att det här skulle rivas fast den planen har ändrats.

Stommen är ganska bra så det blir nog inköp av väggbrädor så vi ska höja det än en gång och byta ut väggarna så står det säkert 50 år till, iIngen aning om hur gammalt det är men troligen från mitten av förra seklet.


Vi gjorde i ordning carporten och så körde jag in min MC som nu står på sin vinterplats men batteriet har jag inte plockat ur.


Det blev middag och en kall öl till kebabspett med tillbehör och ett par avsnitt på en ny serie på Netflix, HACK My HOME heter den och är som många andra liknande program sisådär, lite kul grejor men väldigt Amerikanskt och...

Nåja vi såg två avsnitt innan jag killade himlen och det var stjärnklart men mycket ströljus från sol i väster och fullmåne i öster.

Men det blev bad i 40,7° i vattnet men kall kamin så det var i sjunkande temp så det gick fint och skönt.

Inger "påstod" att hon såg två satelliter men jag såg ingen.


Kvart i tio gick jag in efter 40-45 minuter i vattnet, duschade men så fick jag yrsel och fick lägga mig på soffan och svalna lite.

Inger kom in och det blev efterrätt men jag nöjde mig med ett glas kallt vatten och så lite jornötter för salt behövs.

Till det såg vi nu första avsnittet på säsong 2 av Bron.

Vi har sett hela serien men glömt det mesta.


Trött blev det sängen och jag har sovit gott. Så även Gunnar som legat hos och på oss.


Vaknade vis sex, kissa men sedan blev det morgon först ½8

Brasa i spisen och så toa med rakning m.m innan frukost då Gunnar fick en skinkskiva och så en stor del av min ost från mackan.


Senare idag ska vi in till stan, grejor till Anders och kika på projektet att höja hans gäststuga och så handla lite samt födelsedagskalas.

Det är barnbarnet Emil som blir 8 år imorgon men idag är det söndag och folk är lediga och det ska bli gott med gofika.


Men nu är det höst, jag kan inte skjuta på den längre och det måste bli några torra dagar så jag kan köra gräsklipparen och suga upp löv och klippa det sista innan den också får parkera för vintern, var vi nu ska ställa den, får bygga en till carport eller gräsklipparport blir det väl.


7.7° utanför fönstret och väderstationen säger 7.8° och 1--1,7 m/s från NordNordOst, vi fick 2,4 m.m regn igår.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

         

 

En Nötväcka sitter på fröautomaten. 

 

 

Fåglar kommer och far men många sätter sig på väderkvarnens vingar och så åker de nedåt som den till vänster nära trappan.

 

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards