jans

Alla inlägg den 17 oktober 2023

Av Jan Sandström - 17 oktober 2023 21:03

Vi åkte ut och körde på skogsbilvägarna här runt omkring.
Först kom vi till en väg där man lastade timmer så jag fick vackert vända om.


Sedan åkte vi omkring på småvägar, gamla och nya grusvägar, en del nästan ofarbara och vi körde rallyvägen baklänges.
 


Tills vi kom upp på Norrland och svängde in på den nya vägen man gjort bort mot "blåbärsberget" men vår gamla väg var helt förstörd och lös sand så det var bara att ha låg växel och gasa till det blev fast mark under däcken.

Vände och svängde in på en avfart man gjort, jag har kört där många år och gått vägarna så jag visst på ett ungefär hur de var.


Totalt körde vi 47,6 km på mindre och smalare vägar men även lite bredare och med asfalt.
 

Det här kommer mer eller mindre även med i morgondagens blogginlägg.

Godnatt.

Av Jan Sandström - 17 oktober 2023 09:06

Tisdag den 17/10


Igår, ja då blev det faktiskt lite gjort här förutom elda i kaminen och dricka kaffe.

Ute stökade jag på i förrådet och fick bort saker i ena hörnet, det hamnade mitt på golvet och i hörnet fick jag in tryckluften.

Borrade hål i väggen och drog igenom en slang.

Ett lysrör hade slocknat sedan länge och dit med ett nytt men jag hittade inte igen glimtändarna jag har, någonstans har jag lagt dem.

Förmodligen där jag skulle veta var det var, men minnet är bra men kort.

Så jag tog en från en ny armatur och...

Nästa gång så tändes likt förbaskat inte lysröret. Nåja armaturen är begagnad sedan tidigare och uppsatt i förrådet 1986, tror jag det var.

Det andra jag hade där fick jag byta ut för flera år sedan då det gick sönder så jag får nog skruva upp en ny armatur.

Jag har på lager då jag fick tag på ett antal tidigare, typ 5-10 år sedan och ett sitter under svalboet jag hade i somras.

   

Men det känns lite onödigt att byta ut då vi ska rensa och isolera förrådet som då får nytt tak och isolering med undertak nästa sommar.


Kollade nätet och pratade med barnen om rallyt som ska gå här utanför i februari.

 


Jo jag började ju dagen med att kolla på min domkraft som knappt orkade lyfta bilen och efter att ha halvt frusit ihjäl i nordvästvinden och lyckats få ut olja och i med ny så inte 17 funkade den bättre.

Så nu står det ute vid elmätarskåpet för vidare transport till metallåtervinning.

Jag har beslutat att investera i en ny för den där har hängt med sedan länge och kostade inte mer än ett par hundra på Biltema. Eller var det där jag köpte den, Biltema fanns väl inte i Umeå då. Måste ha varit någon annanstans.


I alla fall skulle det bli klart väder till kvällen så eld i badtunnans kamin blev det.

Middag med varm soppa och lite TV från Norge.

Till slut fick jag upp vattentempen och vi gick ut till badet och en strålande stjärnklar himmel med vintergatan som ett band tvärs över.

Flera stjärnfall och ett flertal satelliter men inget norrsken den här gången heller.

Lagom varmt men tempen sjönk och brasan hade nästan slocknat visade det sig, Vedträn hade satt sig på tvären och ramlade inte ned som de skulle.

Men jag kom in till en varm dusch och Inger straxt efter, sedan såg vi sista avsnittet på säsong 2 av Bron.

Började på säsong tre men såg bara lite i början innan det blev sängen.


Har sovit men mellan två och nån eller några timmar senare sov jag dåligt p.g.av värk i händerna.

Men vaknade sju, låg kvar 40 minuter till innan det blev morgon.


Idag tänker jag fortsätta inne i förrådet för att få lite ordning på grejorna.

Ska rensa några hyllor så att jag får upp från golvet.


Kallt nu på morgonen men solen skiner så det blir säkert en bra förmiddag i alla fall. Det ska mulna på lite enligt yr.

Nu halv tio har jag -3.4° utanför fönstret och väderstationen visar 

-2,2° och helt vindstilla, ingen nederbörd igår.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards