jans

Alla inlägg den 5 oktober 2023

Av Jan Sandström - 5 oktober 2023 07:50

Torsdag den 5/10


Igår åkte vi ganska tidigt iväg och i tidvis ganska tät dimma ned till stan = Umeå och huset på Västerslätt.

Vi skulle fortsätta städa och så klippa gräsmattan men även få kanelbullar hos goda vänner.


Det gick fint att köra men gräsmattan var blöt av dagg så klipparen fick stå kvar på släpen medan  vi började städa, vi ska ju flyttstäda själva och spara en massa pengar men det blir ett rännande fram och åter de 8 mil en resa blir.


Jag plockade isär nästan hela köksfläkten och faktiskt var det inte så mycket skit i den.

 

Taklampor tog jag också och lite annat här och där, Inger gnodde på ordentligt och fick klart rum efter rum och så blev det lunch på medhavd fil.


Till slut lastade jag av klipparen och började köra men långt gräs och en hel del löv gjorde många vändor för att tömma uppsamlaren.

klockan närmade sig 14 och vi var bortbjudna på fika, eller Inger hade bjudit bort oss,

Det blev goda bullar och sockerkaka samt kaffe och en massa prat, som vanligt en trevlig stund på 1½ timme ungefär innan vi travade hem igen och fortsatte städa och klippa gräset.


Men jag har något fel på klipparen för den tappar orken efter nån halvtimme eller då den blir varm. Inte motorn som går fint men drivningen på bakhjulen och jag tror det är hydrostatdrivningen.

Tror jag ska försöka tappa ur och byta olja i den.


Men klipparen lastad igen (inte kastad som jag skrev igår) och jag tog itu med att stoppa gräs, löv och kvistar i säckar och fick ihop till 10 st. Nytt rekord för jag har väl tidigare fått max 6 säckar med mig hem igen.

Fortsatt städ och jag plockade ut spikar ur väggarna, tyckte jag gått igenom och kollat sådant tidigare men tydligen missat massor. Eller några och så fortsatte jag tvätta lampglas och annat innan vi lite drygt sex åkte hem igen.


Du kanske såg mitt inlägg från igår kväll om den galning som körde om jag och bilen framför.

Har de ingenting i huvudet.

Backkrön och spärrlinje     Synd att jag inte ser bilnumret men en gammal blå Volvo 744 borde gå att hitta eller känna igen.


I alla fall så kom vi hem och man har kört på ännu mer grus på vägen.

Orkade inte lasta av släpen utan det får jag ta senare.


Inget bad igår utan vi gjorde kåldolmar till middag och ett glas rött till mig samt att vi såg lite TV.

Inger gick till sin platta och jag satte mig här för att ge mig på nya domänen rengård.se men ack så struligt allt verkar.

E-adress fixade jag, nästan för jag fick samma fel som då jag gjorde den tidigare att mejlprogramet protesterade.

Webbsidan vete 17 varför jag inte får till, samma webbhotell så det borde fungera att bara lägga upp där och att flytta bloggen kan jag nog bara glömma, det blir på tok för mycket jobb att göra det så du får nog fortsätta läsa mitt svammel här, en tid till i alla fall.


Det blev sängen och jag har sovit gott fast jag hade värk och drömt mycket och knasigt om utebliven lunch och skola eller läger någonstans.


I alla fall gjorde jag morgon vid halv sju, hämtat in ved och fyllt på fågelfrö och idag ska vi än en gång åka ned och städa men nu är det "bara" det sista, kök, en toa och garaget.


Det ska bli soligt och fint enligt YRväder och nu på morgonen var det då ingen dimma så snart ska jag då ut och lossa släpvagnen som inte ska med till stan.


-0.1° utanför fönstret mot norr och väderstationen visar -0.5° och som lägst -0.6° klockan 08:08, ingen vind och inget regn.

 

Morgonbilderna ser ut så här.

     

 

Det kom ett gäng nötskrikor, färggranna men jag vill inte ha dem lika lite som skator och duvor fast de ska väl äta de också, bara inte av småfåglarnas frön.

 

 

Det finns imma på utsidan av fönstren och det får man då de är välisolerade, har lågt K-värde.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards