jans

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2023

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 12 oktober 2023 08:03

Torsdag den 12/10


Igår blev en dag inne vid datorn och jag fick faktiskt ordning på ett och annat.

Först så fick jag igång så att min https://www.rengård.se öppnar min webbsida, i alla fall så fungerade det igår men datorn ska ju översätta det till begriplig text, för datorn då och då blir det https://www.xn--rengrd-lua.se/.


Så när det fungerade gjorde jag några e-adresser så nu kan man mejla oss på rengård.se istället för rengard.one

Men vi har kvar de gamla adresserna ett bra tag till

Det blev en hel del kaffe under dagen så jag missade lunchen, det fick bli ostmacka här istället för fil.


Satt även med ekonomiska siffror och kollade efter att bankens datorer räknat rätt och det verkade stämma med mina noteringar 


Ute körde bonden och plöjde upp utmed badtunnan men något bad orkade jag inte ordna med.

Däremot prata i telefon med Inger och Anders och vi ska få låna katten Lycka i helgen så på fredag, alltså imorgon åker jag in till stan, kollar postlådan vid huset och ser över så det ser bra ut, kanske handlar lite på Classe när jag ändå passerar, ska först se om de har de batterier jag behöver till fjärrstyrningar, eljest har Biltema dem men dit ids jag inte åka då det blir en omväg.
En snabb koll och det måste bli Biltema, både Classe och Kjell är för dyra på de jag behöver, LR23 även om deras är bättre är de minst dubbelt så dyra på batterierna.


Här blev det middag och jag värmde matlåda med rester, måste ju äta upp det som finns.

Kollade Netflix och det poppade upp en toppenfilm jag sett flera gånger, den är en av mina favoriter och väl värd att se en gång till.

 

Lucy med  och  med flera. 

 

Bra även om allt inte stämmer, vi använder faktiskt mer än de 10% av hjärnan de påstår.

Efter den och såklart kaffe och eld i kaminen här inne blev det en film till och det blev

I samlarens spår och 

Sedan var det dags för sängen och jag har sovit, nåja ganska gott förutom den eller de timmar jag hade värk efter att ha kissat vid 2-tiden.


Men vaknade vid halv sju och steg upp, kallt då fönstret stod på glänt.

Idag, tja lite jobb ute har jag att göra och funderar på att värma badtunnan om inte annat så att vattnet är lite varmare än fryskallt så pumpen och annat skyddas.

Ska eller funderar även på att försöka få ihop de där ventilerna jag ska montera mellan badtunna och filterpumpen så att jag kan stänga och plocka bort filtret så här på hösten men det var lite dumt att köpa tunna med extern kamin då den då blir känslig för att frysa sönder.


Jobb finns och det blir nog en del här inne också.


Nu halv nio har jag +,02° utanför fönstret.

Väderstationen säger +0,5° och vindstilla men 9,9 m.m regn kom det igår.


Morgonbilderna ser ut så här.

     

Ser du fågeln som flyger till höger om röret till fröautomaten.

Det är imma på utsidan av fönstret.

 


Nu har även Larsons gjort vinter när åkrarna är plöjda.

 


Men det finns chans till lite sol idag.

   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards