jans

Direktlänk till inlägg 29 mars 2023

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 29 mars 2023 07:55

Onsdag den 29/3 och bara 7 månader kvar, så har jag blivit ett år äldre.  


Men Inger har idag bara 12 arbetspass (med dagens) att göra innan hon får sin pension.


Igår däremot jobbade hon kväll och på förmiddan skulle jag fota soffan för att lägga ut den till försäljning på Facebook för typ 500:-

Började fota och så in med bilderna i datorn, och där såg jag text jag inte tänkt på att den fanns eller sett.

Soffrackarn eller det är i grunden en säng är ju gammal, från 1800-talet och har varit i Ingers släkt väldigt länge.


Faster Judit har ägt den lyckades jag tyda.

 


Liksom att Snickaren Anders Persson i Warmvattnet har gjort den och som jag tyder det 1898.

 


1899 målade N Lind i Ytterrädå den, det som idag heter Rödåsel för 1910 bytte man namn.

 

Det där såg vi nog redan då vi fick den i vår ägo och fyllde i texten då vi skrev in det vi gjort på sängen som blev kökssoffa.


Vad vi minns så stod den nere i pannrummet hos Ingers föräldrar som vägg för veden och den skulle nog slängas då vi tog hand om den och jag gjorde lock att sitta på men den var på tok för hög så 9 cm tog jag bort på benen och det var bara fyrkantig förlängning som jag kapade.
Då såg vi inget värde i den och den är kanske inte värd något idag heller. Vad vet jag om sådant eller så är det en raritet värd att spara.

     

Det gick åt några timmar med att försöka fota men jag är för dålig på det där, funderade på att använda UV-ljus senare på kvällen då det blev mörkt men glömde bort det.


Det gick lite tid här i kontoret med datorn och så skruvade jag isär Anders batteriladdare och jag ska prova att byta kontakten där man väljer laddläge och alltid har jag något som passar i mina lådor, OM jag nu inte tagit upp de till stugan.

   


Jag letade bilventil till bildäcket men det var värre att hitta.
Jag får nog åka in till verkstan och fråga om de har något och kan byta eller sälja till mig.

  Eller så väntar jag tills jag åker upp till stugan där jag har några i en påse.



Jag hade sovit skapligt under natten fast jag hade värk kvällen innan och under natten men den hade lättat.

Det blev middagsdags och jag värmde matlåda med rester som jag åt till film.

Men senare somnade jag nog och missade en del men den var inte så speciell så jag stängde och letade en ny efter att ha gjort kaffe.

Den var väl sisådär men ingen höjdare men jag såg då hela, vad den nu hette det kommer jag inte ihåg.


Hade kontakt med Helen, mäklaren på Unik Fastighetsförmedling under dagen och vi går i väntans tider på besked från en bank om de nu ger lån till ev. köpare.


Inger kom hem och det blev till slut tid för sängen för jag var trött. Så en liten stund med en tidning och så sov jag och Gunnar låg mellan mina ben.


Vaknade 02:20 och trodde det var morgon men kissade och kröp isäng igen.

Inger upp kvart över sex och jag steg upp halv sju.


Hon har gått till jobbet och jag ska väl fortsätta strula på här hemma, prova att laga batteriladdaren och så har jag ett cykellyse till väninnan Maria men där har jag hittat ett nytt liknande som hon kan få.

Fullt upp idag också.


Men nu skiner då solen så det kan bli en stund ute eller en promenad beroende på hur mycket och kallt det blåser.

Just nu -6,2° utanför fönstret och väderstationen visar -3,2° och 3,7 m/s från nordväst (som vanligt).


Morgonbilderna ser ut så här om med Nötskrikor. Ekorrarna har skuttat in bland granarna.

            

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Av Jan Sandström - Tisdag 23 april 13:39

Sädesärla. Men jag såg den igår och det finns några st. här. Lycka har något att titta på. ...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards