jans

Alla inlägg den 9 mars 2023

Av Jan Sandström - 9 mars 2023 08:26

Torsdag den 9/3 och fortfarande 26 arbetsdagar kvar för Inger.

Hon har ju ledigt idag.


Igår grejade jag på i garaget efter att ha gjort en snabb shoppingvända till Jula.

Satte äntligen dit två doslock som saknats sedan, Evigheter sedan eller kanske då vi monterade in bergvärmen.

Så enkelt jobb men ändå inte då ett satt nästan dolt ovanför värmepumpen.

Dom satt alltså i taket och inte åtkomligt för någon tidigare men nu har jag rensat och kom åt.


Vi fick deklarationerna så nu har jag betalat det sista, 4900 bev jag och Inger skyldiga men det beror på att vi har hus och stuga,

Jag tycker inte det är lönt att hålla på kronorna och det bev nästan 8000:- över till sparkontot.

Jag har ju automatiskt sparande på en tusenlapp i månaden till just restskatten.

Satt en del vid datorn och så kom Erik snabbt förbi och förberedde bilen till sin resa och han tänkte sova i den inatt   

Nästan lika knäppt som han vi såg på MC i måndags.


Jag får väl höra hur det gick för Erik och att sova några timmar i bilen men han skulle ju söderut och kanske undslapp nattens temp.

I stugan dök tempen ned till -28,6° och här i Umeå bara -23,1°

Han hördes dåligt på telefon men tror han sa att han inte sovit i bilen.


I alla fall så kom Inger hem tidigt igår och jag plockade ihop lite eller mycket i garaget som ska upp till stugan och Inger rensade i garderober.

Jag fick bistå när det kom till min klädgarderob och mycket åker iväg till PMU, en kostym jag bara haft en gång på bröllopsfest.


Senare gjorde vi middag och vi åt medan vi såg de två sista avsnitten, 7 och 8 på den finska serien Harjunpää

Lite koll i datorn innan det blev sängen och en kelsjuk Gunnar som lade sig mellan mina ben medan jag läste lite i min UFO-tidning.


Har sovit gott och steg upp närmare sju.

Kallt ute med -22° men i stugan var det kallare.

Tanken var att vi idag skulle lasta släpvagn och bil för att köra upp det till stuga och kanske Vindeln men så kallt som det är blir det då inte de närmaste timmarna men det ska bli varmare för solen värmer ändå lite nu i mars.

Det blir kanske efter lunch.


Nu bara -6,9° på väderstationen och 1,7 m/s från väst men i skuggan på altanen har jag-13,5° så det stiger fort.

I stugan är det som sagt kallare.


Ekorren har då vaknat och letat mat och så här ser dagens bilder ut nu när jag fått igång några kameror som trilskats.

     


Ekorren sitter där till vänster.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards