jans

Direktlänk till inlägg 17 april 2023

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 april 2023 08:50

Måndag den 17/4


Idag skulle min mor ha blivit 105 år. Ja inte hade vi kunnat dra släpvagnen för hand runt huset på Grubbe lastad med hammocken idag med denna snö.

Men hon blev ändå gammal mor Majken.


Igår däremot åkte vi till Vindeln och jobbade i lägenheten.

Hyllor i garderober, bokhyllan i vardagsrummet som vi fick lite ordning på men jag behöver nu kapa några delar och bygga om.

 


Det var lite vanskligt att få upp sista hyllplanet högst upp.

 


Inger gjorde i ordning gardiner, när vi väl hittade dem och nu hänger de i rummet, ett fönster, och köket.

 


Mikro har vi också fått dit så Inger kan värma sitt te, det är min gamla jag hade på jobbet och köpte drygt 30 år sedan då jag lärde mig till bokbindare på Östra Gymnasiet i Umeå.

 


Vi tog en promenad i omgivningen och försöker lära oss vad gatorna heter.

 

Jag fick inte fram kartbilden, vet inte vad som gått snett men så här gick vi och en avstickare runt rökeriet och så in på Coop där vi köpte Broccoli.


Vi fortsatte med bokhylla och annat jag skrev om ovanför innan vi åkte hem till Rengård igen.

Här var det stopp i avloppet så bara att ta fram vattenslang, högtryckstvätt och rensslangen.

Det gick faktiskt lättare än vad jag först befarade att få loss proppen som satt ganska nära brunnen.

Men nu är det raka rör igen, tills nästa gång.


Men bara vi sålt huset  i stan så ska vi kosta på att gräva helt nytt avlopp här och då inkludera gäststugan som ska få vattentoastol.

Nu har vi en kemtoa/husvagnstoa där.


Gunnar blev glad när vi kom hem och vi åt en sen middag och såg några avsnitt på Kärlek & Anarki innan det blev sängen och min kropp värkte.

Alvedon och smörja, sedan slocknade jag och har sovit som en klubbad inatt.


Idag väntar jobb här hemma hela dagen för att vi ska försöka få loss lite utrymme i förråd och rum inne.


Det blir bra att det då är ganska varmt ute med +7.3° här ute och i skuggan. Och klockan är 09:24

Idag tinar det och nackdelen är om gräsmattan blir blöt och geggig men vi får passa oss var vi går.


Morgonbilderna ser ut så här idag.

     


Himmel i Umeå

 


och i Vindeln

    

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Tisdag 30 april 06:22

Tisdag den 20/4 och valborgsmässoafton     I DAG blir det ett stort     till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år. Det blev ju helt galet då jag grattade igår.   Hoppas bara att han inte läser min blogg.    Men igår blev en ...

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979. Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lyckats ramla i golvet här i Vindeln och...   Det blev tydligen en smäll (jag var ...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards