jans

Alla inlägg den 3 april 2023

Av Jan Sandström - 3 april 2023 15:01

Hade bilen på service i morse och hade en lånebil.

  Men en sådan vill jag inte ha.


Vid lunch fick jag hämta igen min bil och så kopplade jag släpen, lastade bagaget fullt och drog iväg till Klockarbäckens återvinning, lossade allt och så ringde Anders.

Stannade till på K-Rauta men dom hade inte det jag ombads köpa så hem igen.

Lastade på grejor som ska till stugan och då ringde Helen, mäklaren.

VARFÖR finns ingen köpare av huset?  

Inte ens en vill komma och titta på kvällens visning så vi ställde in den såvida ingen kommer i sista minuten,    


Det går så trögt på bostadsmarknaden nu, det finns väldigt få som köper hus idag.  

Men jag förstår dem för 5% ränta på typ 4-5 miljoner kostar.


Fast solen skiner från en blå himmel och det droppar från taken och det är alltid något att glädja sig åt och vi sitter ändå inte i sjön, än så länge.

Av Jan Sandström - 3 april 2023 07:42

Måndag den 3/4 och 10 dagar kvar, idag jobbar Inger kväll.


Men igår stökade jag på i garaget och ansåg mig till slut vara färdig.

Då hann jag även med att dra fram släpvagnen och lasta på lite från cykelboden men det blev inte som jag först tänkt att slänga allt därifrån.

Behåller en del som ska upp till stugan då det är användbart material.

Men garaget är städat

 

nåja det finns en hel del kvar men det jag har gått igenom lådor och allt så det som står här ska antingen slängas, det som står framför värmepumpen, och det till vänster ska till stugan.

Snickarbänken kommer att få stå kvar här.


I min gamla TV-verkstad, det blå rummet som senare olika barn har bott i är också sorterat med det som ska till Vindeln och stugan.

Lite ska iväg till återvinning eller second hand, PMU.

 


Kassaskåpet får följa med huset, duschväggen till stugan för ev. kommande bastubygge och skötbordet också stugan för min finmekplats då ena förrådet isolerat till verkstad..

 

Det blev även tid att sitta ute i vårsolen men någon vår vet jag inte om det är.

Jag brukat kunna ta ut motorcykeln den här tiden i början av april.


Jag firade med ett glas rött när jag ansåg mig klar i garaget och första gästerna kom, våra vänner Abrahamssons och vi satt ute en stund innan vi gick in och senare kom fam. Routledge och vi blev sex gamlingar runt matbordet där Inger bjöd på paj, köttfärslimpa och efterrätt, valfri dryck av allehanda slag och en massa prat om, tja det mesta och saker vi inte visste om varandra fast vi känt varandra i en massa år och barnen har umgåtts med varandra.

Nu är barnen vuxna och bor för sig själva och vi bor kvar här, än så länge.

Vi är på väg bort och de andra har väl haft funderingar men inget de påbörjat eller kanske inte ens genomför.


Gästerna gick hem, jo de gick till fots eller kanske någon hade cykel då de bor typ 300 meder bort.

Vi stökade undan och jag tyckte att det var lättare än tidigare då vi stod för grillning och fest vis skolavslutningen när vi kunde vara typ 30 personer här, stora som små och det höll vi på med under 20 år s tid.


Diskmaskinen fylld och jag gick isäng, katt på sängen så lite svårt att komma in under täcket men till slut så makade han på sig lite så jag kunde lägga mig.

En sida i UFO-tidning och Gunnar hade då flyttat på sig så jag fått undan överkastet och han låg mellan mina ben.


Jag somnade och har nog sovit som en stock från 10--½11 till kvart över sex. Kanske har jag varit upp och kissat, jag kommer inte ihåg men mobilen var ställd att väcka mig klockan sex för jag skulle iväg och lämna bilen klockan 7.

Så jag fick kompromissa, ingen frukost innan jag åkte iväg och det funkar det också.

Men inte heller motorvärmaren var på och -15° ute, dagen började bra.    

Blodsockret var bra på 7,5 mmol   och vikten vill jag inte nämna. Inger sa att vågen måste vara trasig.

Skrapade rutorna och kom iväg. 

Men jag kom i tät trafik upp till Ersboda och Carstedts där jag träffade Stefan, mekanikern och efter en liten pratstund så fick jag bilnyckel till lånebilen.

Alltid svårt att sätta sig och köra en ny bil och först skulle jag hitta igen den på parkeringen.


Skrapa rutor igen och sätta mig i en kall bil men där uppe på Ersboda var det bara -12°

Lyckades komma helskinnad hem och nu står bilen här, en Ford Puma hybridbil.

Det skulle ha varit roligare med en Jaguar fast det kunde ju bar ha varit en... Något annat sämre.

 


Idag blir det plocka här hemma och rensa upp för det är planerat in en husvisning igen.

Den tredje i ordningen och mellan klockan 17 och 18, kontakta Helen för att boka tid. Inger jobbar då så jag får väl ta en promenad eller åka iväg med bilen jag förhoppningsvis fått igen.

Det är ju bara en liten service planerat in så den ska väl inte ta så lång tid, synd att inte bilen har drag så jag kunde ha kört bort skrot till återvinningen men det kanske hinns med om jag får tillbaks min i tid.


Vi har kalla nätter men på dagen tinar det ändå, men det skulle behövas varma nätter och sol på dagen så att snötäcket verkligen tinade.

Nu bara -9° utanför fönstret och väderstationen visar -1,6° och 0,3 m/s från, ja nordväst såklart.


Morgonbilderna ser ut så här och jag har inte sett till någon ekorre i stugan ännu eller så är de ute i skogen.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards