jans

Alla inlägg den 10 april 2023

Av Jan Sandström - 10 april 2023 20:42

Tidigt åkte jag till stugan och med släpvagnen där lite virke och annat låg.

Väl framme på bar asfaltväg och faktiskt grusväg till stugan så slängde jag av det jag tog med.

Smått låg i bagaget och så letade jag stegar och hade faktiskt två hängande på stugväggen, de andra låg på virkeshögen och höll fast presenningen.


Ekorrarna fick mat och så letade jag rep i förråden, hittade ingenting mer än linbanan jag haft till fågelautomaterna här i stan. Så det fick följa med hem liksom fallselen och två spadar, en låda skruv och lite annat.

Den stora presenningen jag trodde mig ha hittade jag inte heller men den ligger nog över virke och under snön till höger på ekorrbilderna.


Hem gick även det bra och förmiddagskaffe ute på altanen med Gunnar innan jag skulle iväg igen för att hämta Anna och Emil som kom med flyg från Stockholm där de firat påsken hos mormor o morfar.

På väg hem svängde jag förbi BYGGmax och köpte en större presenning men jag glömde rep som jag tänkt köpa.


Här hemma igen så blev det lunch innan jag skottade snö för att frigöra staketet.

En stund på soffan och så kom Inger hem från jobbet.

Mer snöskottning men jag fick ge mig då mitt diskbråck började bli besvärande.


Vi fick middagsgäst och så kom Anders och Atho.

 

Anders cyklade men Atho fick åka framtill i lådan men han är snäll voffsingen.

 


Anders cyklade iväg och ringde senare för att undra hur vi skulle göra med taket.

Det blev så att Anders och Frida kom cyklande och så hjälptes vi åt att få upp täckningen på taket.

 

Så nu ligger den där och hoppas det inge blåser allt för mycket för då vet jag inte hur det går.

Men bättre sådär än tidigare.


   


För tydlighets skull har jag markerat det jag ser och tror behöver bytas.

 


Isen var elak i år.
Men imorgon ska vi ha kontakt med mäklaren och se vad och hur vi ska fortsätta med försäljningen.

Nu har jag ONT överallt tror jag så det blir en tidig kväll med Alvedon och Diklofenak.
Fast det är så att jag funderar på en Tradolan som jag har några kvar av till nödfall.

Av Jan Sandström - 10 april 2023 06:35

Måndag, annandag påsk den 10/4 och 4 dagar kvar.


Idag grattar vi Nisse i Örebro, en riktigt gammal vän som jag känt i många år sedan jag gick skola i Lycksele och sedan bodde ett antal år här på Västerslätt och barnen har umgåtts.

 

Nisse



Jag hade ju en sömnlös natt men har nog ändå sovit några timmar då jag slocknade redan 10 igår kväll.


Men sedan blev det väl 3 till 3½ timme vaken inatt.

Löste några världsproblem gjorde jag inte vad jag kommer ihåg.


Idag MÅSTE jag ta itu med taket och trasiga takpannor så någon promenad har jag inte varken tid eller ork med för höger knä gör ont och jag känner av ischias eller om det är diskbråcket.

Så jag har ett dilemma, hur   ska jag kunna klättra på taket?

Men nu ska jag då förbereda mig och hå hem en längre stege, presenning, rep, bräda och skruv och fallskyddsselen. ALLT finns i stugan så det blir en tidig sväng dit då jag ska hämta Anna och Emil på flyget 11:50.

Så då duger det inte att sitta och söla här vid datorn men jag måste ju ha frukost med KAFFE.


BYGGmax öppnar klockan 7 och Bauhaus öppnar 9.

Men +1,3° utanför fönstret, väderstationen +1,7° och 1,4 m/s från nord.


Morgonbilderna ser ut så här.

           

Av Jan Sandström - 10 april 2023 02:37

Måndag, annandag påsk den 10/4 och 4 dagar kvar.


Jo jag är tidigt uppe efter en jobbig gårdag.

Skottade snö igår efter att det rasat från taken.


I lördags så rasade det ner här mot norr utanför kontorsfönstret och jag körde bort med snöslungan, blöt, hård snö och is men det gick att få undan.

I går gick jag en promenad på några km men besvärligt när det står vatten mellan snödrivorna.

 


Kaffe här ute på altanen och så rasade det från grannens garagetak och de var inte hemma så jag startade snöslungan och körde bort det mesta men mycket is var det i snön.

 

Funderade och så gick jag upp på vårt garagetak, pratade med grannen utmed som var uppe på deras tak efter snöraset.
För han for 5 nockpannor, en bit av nockbrädan och stegen som slet med sig det andra då snön åkte ned.


Jag besiktade mitt tak och såg förödelsen. Normalt brukar det vara en eller två takpannor som gått sönder men nu.

 

Jag har faktiskt inte räknat dem alla men många är det.


Jag skottade i alla fall rent mellan plasttak på altanen och huset och lite av snön på altantaket, gör jag det så vet jag att det lättare släpper, och det gick ganska fort.

Hann egentligen bara in och var i köket då det åkte ned.

 


Lite på altanen och mer från tak och altantak.

 


Men där klarade sig takpannorna, tror det bara är två trasiga men så här mycket is brukar det inte vara under snön men vintern har ju inte varit som andra vintrar.

Så nu blev det leta tegel för så här många pannor har jag inte i mitt lager.

Skrev in en önskan på Facebooks Marketplace och fått svar från en som kanske har, det finns att köpa men nu har de en annan storlek, aningen mindre men jag ska åka och köpa en för att prova.


Det stora problemet är att komma upp och byta.


Ska mejla mäklaren och höra om hon har någon idé, sänka priset regält på huset och överlåta problemet till ny ägare eller "fusklaga" med udda nya tegelplattor.


I alla fall så kom Inger hem och det blev restmat, Janssons som jag värmde efter en dusch och så såg vi senaste avsnittet på Shetland som är på SVTplay.

Började se den indiska serien om detektiven men jag var slutkörd och somnade nästan så redan vid 22 gick jag isäng och slocknade direkt.


Vaknade halv två och sedan omöjligt att somna om så en timme senare gick jag upp och sitter här efter att ha tagit Alvedon m.m

Höger knä värker liksom fingrarna och i huvudet snurrar problemet med taket.

Jag vet inte men måste nog åka till stugan idag, då det blivit dag och ta släpen med mig men så ska jag hitta igen en eller två stegar.

Det blir nog en ny stor presenning också och selen för takjobb, men hitta igen allt i ett överfullt förråd   

I mitt huvud snurrar problemet.
Dessutom har jag lovat hämta Anna och Emil som kommer med flyget vid 12-tiden.

Men Alvedonet har börjat verka så jag ska väl gå isäng igen och så blir det väl ett par timmars snurrande för i huvudet snurrar det på.


-1° ute på altanen och väderstationen visar +0,2° och 0,3 m/s från norr.
Bilder är inte lönt att ta i mörkret.
Återkommer väl här senare under förmiddagen.


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards