jans

Alla inlägg den 26 april 2023

Av Jan Sandström - 26 april 2023 08:02

Onsdag den 26/4


Idag säger vi här 

 

till svågern Jan-Erik som blivit ett år äldre,

eller som jag nu säger överlevt  ett år till.


Igår åkte vi ganska tidigt ned till stan (Umeå) och hem till Erik som behövde låna min betongborr.

Det gick snabbt och enkelt att borra de tre hålen för att skruva upp en dammsugare.

 


Efter det en massa prat, som vanligt då vi träffas och ute på parkeringen står hans lilla bil. Det brukar stå en lika stor på andra sidan.

 


Jag tyckte att det borde vara en husbil med sidomarkis, kör dom ut den så får han tak över bilen.

Men Inger skulle iväg på en träff med gamla jobbarkompisar så vi åkte "hem" till huset på Västerslätt.

Fast nu känns det inte som hem längre, bara tomt och ödsligt även om sängar och soffa står kvar, och en hel del andra möbler.


Snön hade börjat komma och det yrde ganska mycket men Inger tog cykeln upp till Mariedal, runt 6 km är det och jag var i huset men ingen mat fanns det så vad gör man om inte knallar över till Ullas Kondis på Västerlätt centrum och dit hade jag 350 meter.

Fick prata med "smörgåsnissen" eller sonen Anders som nu jobbar där med mer än bre mackor.


Han skulle fixa fram något ätbart till mig så jag tog kaffe och väntade på att han skulle få rast i arbetet och komma med mat.

 


Han kom och hade gott med sig till mig och sig själv.

 

Det blev en hel del prat om ett och annat, husförsäljningen och taklagning m.m


Han återgick till jobbet och jag fick lov att traska hem i snöyran som då var ganska ymnig.

Såg att grannen var hemma så jag knackade på där och fick en pratstund i dörren, hon visste än inte vad deras takbyte ska komma att kosta och katten Lillan har varit dålig här i vår så därför har vi inte sett till henne så mycket, men hon har varit ute på våran tomt ibland.

Väl hemma blev det jobb för mig, skruvade ned taklampor och plockade ihop grejor, ställde i ordning det som var viktigt att få med upp till lägenheten och det som kunde vänta till nästa transport.


Inger kom cyklande hem och snön yrde då det inte var hagel eller kylt regn.

Men det lättade upp och vi lastade bilen full från golv till tak och man rymmer ganska mycket även i en liten bil.


Men resan hit till stugan var lite besvärlig med slask och snö på vägen så det gick lite långsamt men vi kom fram och ingenting packades ut mer än min dator och bilnyckeln.


Skönt att komma hem igen för nu känns det så att det här är hemma och stan är bara stan med huset vi försöker sälja men marknaden är otroligt trög nu.

Jag har än inte sett om räntan kommer att höjas ännu mer och då dör bostadsmarknaden.

Det spånas om +0,5% höjning.


Men väl här blev det middag, som vanligt rester men gott och vi såg två avsnitt på 

Happy Valley

Men så glad verkar inte den där byn i dalen vara och att det finns så otroligt många poliser i det lilla samhället, eller ser man bara en liten förort.


Skönt med en brasa i kaminen och mys i soffan när vintern återkom.

Men det blir nog ändring på det då det ska regna idag.


I alla fall blev det kväll och sängen med kelsjuk katt och UFO-tidning en stund.


Har sovit gott och upp lite drygt sex.

Idag blir det in till Vindeln med grejorna men Inger ska baka, vet inte om hon ska det före vi åker eller när vi kommer hem igen.

Det skulle vara bättre om vi åkte nu innan det regnar allt för mycket med tanke på allt som ska bäras in till lägenheten.


Nu +1,6° och vind på 0,7 m/s från nordost.

Nu har jag kopplat in väderstationen här till min dator.

   


Morgonbilderna ser ut så här.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards