jans

Alla inlägg den 22 april 2023

Av Jan Sandström - 22 april 2023 09:11

Lördag den 22/4 och nu har Inger varit pensionär en vecka.


Lika länge har vi nu bott här i stugan på Rengård.

Fast vi har mest varit ute och ränt eller jobbat i Vindeln där vi har lägenhet.


Men igår var vi här hemma och jag lagade små och stora saker.

En docksäng fick förstärkning då botten ramlade ur när Inger ska ha böcker i den, men nu är den stadig.

En undersängenlåda vi haft i stan var botten spräckt på,den höll visst inte riktigt för att ha barn i. Någon av våra då små kröp visst ned i den så spånskivan sprack men höll ändå ihop.

Nu fick den förstärkning och två nya hjul.


Det blev lite annat också och så skulle jag montera upp en kamera jag tagit från stan, MEN nu funkar inte D-link på datorn så jag kom inte åt att vända på bilden så att den kan sitta upp och ned. Så jag blev på lite kort humör ett tag.

Skruvade ändå upp den till slut men nu kan den inte visa marken rakt ned och den hamnade lite tokigt för jag ville ha den på ekorrfågelmaten.


Tittade till de andra och såg att sol, vind och väder samt kanske en hungrig ekorre gjort sitt.

 

Antennen var angripen och höljet skadat så jag får ta silikon och krympslang, kanske går att göra nytt hölje av en penna.


Det var varmt och skönt så en hel del tid till kaffe ute på altanen och även hacka och skotta snö.


Grannen Petter hemma på Västerslätt ringde och pratade om taktegel, även han har sett att runt 40 pannor var mer eller mindre skadade.

Han hade också hittat firman i Trosa som säljer gammalt tegel men frakten är så jäkla dyr att det för hans del skulle kosta runt 11000:- att köpa tegelpannorna. Men han funderade ändå på det.


Jag fick straxt efteråt mess från sonen Anders som sett annons i Marketplace om gammalt taktegel och det fanns nere i Ö-vik så jag messade och frågade om jag var tvungen att köpa alla 560 tegelpannor och vilken storlek de hade.

Det gick fint att köpa det jag behövde och 1:-/st och storleken var...

För små, 39 cm långa och jag behöver 42 cm så det blev ingen affär.
Men någon annan kan ju ha nytta av hans tegel.

 

Han heter Torbjörn och bor i Örnsköldsvik

Jag köper nog ett antal nya på Bauhaus för 18:-/st även om de är 5 mm och 9 mm mindre men det ska fungera tills vidare.


Till slut blev det middag och vi såg om vandring efter nedlagda järnvägar i England och jag satt mer att göra i ordning ljudbok till MP3 så vi kan lyssna på den.

Men ny dator så jag strulade till det innan jag fick allt att fungera.


Sängen väntade och en stund med tidning och Gunnar mellan benen så kom Inger och Gunnar svek mig.

Har sovit tungt och länge, upp och kissa en gång och halv åtta steg jag upp.


Inte så fint väder idag lite mulet och det blåser så flaggorna fladdrar och granarna vajar.

Men det finns jobb att göra här inne och det får väl bli kläder om jag ska gå ut.


+7.1° ute i skuggan och morgonbilderna ser ut så här och idag en ny bild.

   

 

Den här är motorstyrd så jag kanske visar annan vy ibland men kanske flyttar den också. 

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards