jans

Alla inlägg den 19 april 2023

Av Jan Sandström - 19 april 2023 08:03

Onsdag den 19/4


Igår åkte vi in till stan (Umeå) och först förbi blomsterhandeln där jord och blommor köptes, det verkar ju bli en vår i år.


Till huset där släpen lämnades och så över till IKEA där vi först åt lunch och sedan köpte en massa grejor.
2 förpackningar krokar, alltså 4 krokar och så 2 golvskydd att ha under kontorsstolen.


Tillbaks till huset och så lasta släpen men mest inne i bilen.
Nu fick laserskrivaren, min NAS och de sista kamerorna få följa med hit och en hel del annat, Inger tog med en massa blommor och kläder m.m

Vi räknar inte med att bo så mycket mer i huset vi haft i 38 år utan nu bor vi här i stugan vid Överrödå då katten Gunnar trivs så bra.

Men det är kanske för att han är född här uppe och kom till oss för snart 16 år sedan.


Här blev det till att lasta av en massa och så klia en kelsjuk katt.

Jag oroade mig för att få igång min NAS här men det var lättare gjort än sagt.

Alltså stoppa i kontakten och allt fungerade, jag som förberedde mig för att flytta IP och hålla på.

Så nästa steg var att flytta in den i datacentralen där det redan stod två NASar.

 

Men se då blev det jobbigare. Den ville inte fungera och jag fick greja med sladdar och kolla men så gick det fint och den fungerade.

Tror att även de andra två fungerar och det är bara backupp till barnen.


Pratade med mäklaren Helen på Unik då hon skulle ha visning av huset igår kväll, men det blev ingen sådan däremot blir det troligen nästa vecka som ett par vill komma och se då de var förhindrade igår.

Och så är det ett par till som velar på och inte kan bestämma sig för köp eller inte.

Men jag förstår dem med dagens ränta och osäkerhet med en affär på 4 miljoner.

Fast när vi köpte 1985 var det inte heller lätt även om husen bara kostade 4-500 tusen så låg räntan på 15-17% och vad hade man i inkomst då, inte var det 30 tusen, snarare 3 tusen.


Men det blev problem med Telldus som styr lampor och annat.

Koll på nätet och de jobbade med uppgraderingar och annat centralt så det fick vara så länge, i morse så var det också igång.


Nu har jag två kameror från stan som ska monteras här någonstans för i Vindeln får det räcka med att visa himmel och innanför ytterdörren där jag ser om vi fått post. Men den senare är provisorisk och ska inte sitta där.

 

Nä ingen post nu heller.


Det blev bara lite soppa och smörgås till middag och jag försökte se en film, men den italienska thrillern var rörig så jag startade en komedi, också ointressant så det blev ingenting.

Jag satt istället med datorn och flyttade filer och kollade om allt fungerade.


Gick trött isäng och har sovit tungt.

Vaknade halv sju och såg att Telldus var igång så de har jobbat fint i natt.


Frukost m.m klart och idag ska vi åka och jobba i lägenheten, fortsätta montera bokhylla och säkert en massa annat.

Jag ska då klämma en nätverkssladd á 9-10 meter hit till stugan.

Jobb finns och så ska jag ringa Dragonens Äldrecenter och fråga om de inte kan ta tillbaks Inger, det är jobbigt att ha hon hemma för hon sätter mig bara i en massa arbete.     


Ute är det nu innan nio +5.3° och flaggorna rör bara aningen på sig men himlen är inte klarblå utan det är soldis.

 

Morgonbilderna ser ut så här och nu utan himmel i Umeå

 

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards