jans

Alla inlägg den 9 april 2023

Av Jan Sandström - 9 april 2023 13:52

Det rasade snö från grannens garagetak och de är inte hemma just nu så då är jag snäll och kör snöslungan.
 

Blöt snö så svårt att köra så att inte utkastet sätter igen och så isklumpar och tegel i snön.


Det fick mig att senare gå upp på mitt tak, det skulle jag inte ha gjort för nu måste jag leta tegelpannor av rätt storlek och form.
För det for många i år och jag tror inte jag har så många kvar i mitt lager.


I alla fall tog jag spaden och skottade mellan altantak och utbyggnaden/huset,

 


Tog lite närmast taket som jag stod på för jag vill inte trampa omkring på plasttaket.

Pratade med grannen som satt på deras tak, nästan så man skulle lärt sig sotarspråket eller joddla.

Gick in och gjorde kaffe och jag hörde hur det knakade ute på altanen.

Nästan som förskalv innan jordbävningen kommer.


Men jag var lugn nu och gjorde en smörgås och ett glas vatten, satte mig med tidning i soffan och det small ute på altanen lite nu och då tills...

 


Men det där ids jag nog inte skotta bort och inte det här heller.

 

Jag kanske ska kraffsa upp ett hål ifall det skulle ha varit någon katt eller igelkott under altangolvet eller se till att de då kan komma ut. Liksom att Gunnar kan komma in på toaletten.

Men nu är jag liksom lite less på snön.

Av Jan Sandström - 9 april 2023 07:30

Söndag, Påskdagen den 9/4 och 5 dagar kvar.


Inger gick just iväg till jobbet.

Igår jobbade hon sista lördan och delade turen då hon jobbar från morgon till sena kvällen med ledigt på eftermiddan.

Sådant går väl fint när man kan gå hem men de som kör bil flera mil eller ska åka buss, då blir det jobbigt.


Jag var hemma förutom den timme jag var ute och gick en promenad.

Men som vanligt var det lite problem på vissa ställen med översvämning mellan plogkanterna eller is som man fick ta det lugnt på.

 


Här hemma fick jag besök av olika vilda djur. En hare som satt och åt fågelfrö jag städat ut.

 


och en spindel inne på toaletten och som tänkte äta upp mig.


   


Inger såg en fjäril och jag en fluga.

Gunnar mådde gott där han låg och sov i solen.

Det blev en ledigdag med tanke på rensa här inne, däremot sopade och spolade jag bort grus och sand.

Hackade och krafsade lite i snön då jag inte satt och läste.

Medan jag satt där på altanen hörde jag dunsar och skak i huset och så kom snön ned från taket med ett brak.

   


Det var ju på glid tidigare så jag anade att det skulle komma men inte så tidigt, det brukar komma när det blir kallare på kvällen.

 


Det var bara att göra i ordning ramperna och köra snöslungan men blött och hårt så inte det lättaste.

Så nu är det skottat igen men nästa år ska jag ställa slungan under taket på altanen   Visst ja, det blir ingen mer vinter här i huset OM allt går bra.

 

Körde vidvinkel på mobilen så därför lutar allt åt olika håll.


Inger gick till jobbet och jag gick in.

Det blev middag med en liten tallrik lax, sill, röra och ägg m.m

Satte mig och såg ett avsnitt på Star Trek innan jag valde film, men hittade ingen lockande på Netflix så det blev mitt arkiv och  Breakfast at Tiffany's som jag mest hoppade i och valde vissa scener.

Sedan blev det  Gost med  och  och likadant där valde jag vissa avsnitt.


Gick till datorn och surfade runt med musik i högtalarna tills Inger kom hem och jag gick isäng.

Läste lite innan jag släckte vid halv tolv.

Har sovit skapligt inatt och upp halv sju.


Idag ska bli en lika skaplig dag vädermässigt men det ser lite mulet ut men solen skiner och varmt.

Jag kanske går upp på taket och rör lite i snön som är kvar på altantaket och så måste några tegelpannor bytas. Det är nackdelen när snön rasar ned och is underst.


+4,7° utanför fönstret, väderstationen visar +7,9° och 3,1 m/s från nordost.

Morgonbilderna ser ut så här idag.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards