jans

Direktlänk till inlägg 13 oktober 2023

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 13 oktober 2023 07:36

Fredag den 13/10 Hjälp


.Igår blev en ganska bra dag, jag började med, ja efter alla morgonrutiner med att städa och rengöra luftvärmepumparna och där måste jag tydligen bli bättre på att rengöra filtren.


Sedan lägga över gräsklipparen och ta bort batteriet ur min MC och husvagnen,

Ställde upp dynor i husvagnen så de står luftigt under vintern.

Gjorde i ordning ventilerna som skruvades fast på badtunnan och gjorde upp eld i kaminen.

   


Men koppla slangarna blir först efter att vi tömt tunnan på vatten antingen här i höst eller till våren.

Funderar även på att isolera slangar och kaminen för bättre värme och mindre frysrisk.


Det är blött ute och där man plöjt står vatten i fårorna, på några ställen och diket jag grävde upp blev inte helt bra, måste ta till såg och spade för jag missade ett ställe där det nu blev som en damm.

Men nu med plöjd åker är det tji att komma dit med den lilla grävaren.


Jag påtade på med ett och annat, pratade i telefon och satt vid datorn och letade saker som ska köpas in idag och framöver.

Det blev kålpudding till middag och så såg vi på film jag och Gunnar.


Gick ut och badade vid 10 och hann bara ned i vattnet så ringde Inger och vi pratade nästan hela badtiden som blev en halvtimme innan jag gick in.

Duscha och lät håret m.m torka medan jag kollade av nätet.

Sedan sängen och har sovit gott med klockan ställd på 7.

Men vaknade och steg upp halv sju för idag ska jag åka in till stan och tanka, handla lite på Biltema, förbi sonen Peter, titta till huset som nu är tomt och urstädat, kanske in på Avion och Classe och/eller Kjell för att sedan åka till Anders.

Där ska jag hämta hans katt Lycka som ska få vara hos oss över helgen och kanske längre.


Tillbaks hit till stugan där det blir mer jobb men nu är jag i stort sett klar för vinterns ankomst.

Tror det blir mer eld i badtunnan och så ska jag till Vindeln för att hämta Inger som bott där i veckan och jobbat.


Det ser ut och ska bli en fin solig dag idag enligt YRväder men nu kan det vara halt och förrädiskt på vägarna.

-3.4° utanför fönstret och väderstationen säger -3,6° och helt vindstilla, 0,6 m.m nederbörd och det kom i natt, det började regna kallt när jag låg i badet så vägarna kan eller är hala.

 

Morgonbilderna ser ut så här idag.

   


En vacker Nötskrika på marken och nu är det flera här, men jag vill inte ha de stora fåglarna som sprättar ut så mycket frön från automaten, får kanske byta ut till den med galler runt.

      

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Måndag 29 april 08:11

Måndag den 29/4   Idag blir det ett stort    till vår Konung Karl XVI Gustaf som fyller år.   Igår var jag hemma och lagade en väderkvarn vi köpt i Holland 1979.Den var trasig innan flytten så då limmade jag ihop den men så har den lycka...

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards