jans

Alla inlägg den 5 februari 2024

Av Jan Sandström - Måndag 5 feb 07:08

Måndag den 5/2


Och  till jag och Inger som har vår 47:e förlovningsdag idag. Jag tror då det var idag men 1977 var det då.


Jag måste få hjälp av någon datorkunnig, alltså barnen som kan återinstallera mitt kalenderprogram Lotus Organizer som visserligen är ålderdomligt och gammalt men det har fungerat och jag har ganska mycket inskrivet i det.
Men nu går det inte installera i den här datorn för jag får felmeddelande om mått för långt filnamn eller vad det var.

Det finns en lösning på nätet men ganska omständligt att åtgärda och jag förstår inte allt sånt.

I min stationära så funkade det fint och även i mina äldre laptops men dem har jag ju rensat och återställt till andra ändamål.


I alla fall så igår åkte jag in till Umeå med lilla katten Lycka som jag lämnade av hemma hos sonen Anders så nu får hon läxa upp hans hund Atho. Men jag tror de ät ganska goda vänner.

Förra veckan när jag tog med henne hit sa hon inget på hela resan men nu protesterade hon och ville först inte in i buren och första milen pratade hon ganska högljutt med mig.

Men det gick fint in till stan och en bit till. Inne hos Anders, som var på jobbet gjorde jag i ordning vattenfontänen och såg att hon hade mat i skålen,

 

öppnade upp kattluckan och så åkte jag till Classe där det blev två små saker jag köpte.

Tillbaks hit till stugan och här blev det lite lackning av en skylt men jag måste köpa ny lack för den var inte riktigt bra den jag började med,

Hoppas bara att inte den skylten nu blev förstörd så jag måste göra om den från början.


Lite pyssel här och där, plocka bort kattsakerna och diska upp matskålar.

Sedan datorn där jag besökte banken och flyttade pengar.

Jag har ju haft olika konton till huslån, el, bil, stuga m.m och sådant men nu har jag allt på ett konto med lite bättre ränta och ändamålen finns kvar, de jag behöver men skiljer på summorna i kalkylprogrammet jag kör.


Det blev middag och jag hade tidigare tagit upp en matlåda från frysen, Janssons frestelse och den var god och till den så såg jag på film från Netflix.

Skönt med en brasa i kaminen men lite tomt utan sällskap av en katt.

Trött var jag så det blev en tidig kväll till sängen och kort stund med ljudboken.

 

Ute var det en gnistrande stjärnklar himmel men jag såg inget norrsken då jag kikade ut men Orion syntes tydligt i sydväst.


Har sovit gott och vaknade runt halv sex, steg upp lite senare och har redan hunnit med lite här.

Idag packar jag senare ihop och åker in till Vindeln eller jag behöver inte vara där förrän i morgon bitti men åker nog i eftermiddag.


Först ska jag eller har jag tänkt städa ur bilen lite och kolla på vad som är fel på spolarvätskan till vindrutan.

Något är då fel men vad, frusen ledning eller så har slangen gått av. 


Idag är termometrarna här och i Vindeln eniga och visar på -5,6°, väderstationen säger 2,0 m/s från nordost, NE för den pratar inte svenska väderstreck. 


Morgonbilderna ser ut så här,
         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards