jans

Alla inlägg den 25 februari 2024

Av Jan Sandström - Söndag 25 feb 08:18

Söndag den 25/2


Igår blev det en ganska tidig morgon för mig.

Efter frukost och snabbt blogginlägg så tog jag med mig lite att äta och åkte iväg till stugan.

Bilen startade fast jag inte kört motorvärmaren men tempen låg på nån plusgrad och vägarna här inne i Vindeln var ordentligt grusade.


Grusad var även plogkanten i stugan då de skrapat vägen så det nästan inte är något snölager kvar.

Men det gick fint att slunga bort och köra bort den andra snön och den var ordentligt blöt.


Efter att ha skottat gav jag fåglar och ekorrar mat, letade reda på blombelysningen och så plocka ut ur bagaget så jag rymde svets och andra verktyg och maskiner som kunde behövas för nästa jobb.

Körde in till stan och vägarna blev bara blötare och slaskigare, först hem till Erik där jag hämtade en HDMI-sladd som är typ 40 cm.
Sedan genom stan och till Andes men hur parkerar man egentligen inne i Umeå.
 

Men det kanske var för hög fart.


Jag kom fram till Anders och tog direkt itu med hans snöslunga där ena fälgen gått sönder.

   


De här bilderna tog Anders och skickade till mig och nedanför ligger bara bitarna lösa där de ska sitta fast.

 


Jag tänkte helt fel då jag fått för mig att de här sitter utåt på axeln, men de gör de inte utan inåt till frigörningsspärren för att svänga.

Så då blev det lite marigare och första försöket då jag bara punktat fast så gick det inte, bröt loss och slipade om lite och så nytt försök och då funkade det fint.

Provkörde i slasket på infarten och den drog på båda hjulen men den är jobbig att köra.

 



Då gick jag in och gjorde lunch, nudelpaket och smörgås samt en kopp kaffe.

Klädde på mig och så stoppade jag in katten Lycka i sin bur och åkte iväg, det var då jag sparade bilden ovanför så jag kunde skicka till Anders.


Vägarna var ännu blötare och ren asfalt en bra bit utanför stan, sedan spårig och guppig tills det blev riktigt fin vinterväg närmare Vindeln.

Inger hade ringt då vi var vid Hundsjön, Rödåsel och då väntade hon med fikat och sin promenad.

Här bar jag in Lycka som var här för första gången så det blev mycket nosande och koll av lägenheten men hon kom tillrätta och lade sig.

Vi fikade och Inger gick ut, jag lade mig på soffan för att Lycka skulle komma och känna sig hemma men det ville hon inte.


Inger kom hem efter en riktigt lång promenad efter älven och lite senare blev det middag, fisk i ugnen och så pressad potatis, broccoli och sallad. Till det såg vi serier på TV och senare blev det sängen.


Somnade men vaknade senare av värk i händer och vänster axel/arm.

Förmodligen skottning med slungan, spade och annat jobb.

Men har sovit för det finns ju medel mot värk som jag tar.


Idag vilodag, tror jag men borde ta mig ut, eljest blir det väl småpyssel och datorn, klia katt och dricka kaffe.


-2,0° här i Vindeln och -2,2° vid stugan.

Ser inte ut att blåsa mer än att flaggorna vid ICA rör lite på sig.


Nu skiner då solen här och in till mig så det blir en fin dag för nu utlovas ingen nederbörd.


Morgonbilderna ser ut så här.

   


Ekorren äter då mat och nu springer den vid luftvärmepumpen ser jag, himlakameran får jag ingen kontakt med just nu.

   


Lycka låg här vid min kontorsdörr i ljuset från toaletten.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards