jans

Alla inlägg den 22 februari 2024

Av Jan Sandström - Torsdag 22 feb 09:16

Torsdag den 22/2


Igår åkte vi till Vännäs efter de sedvanliga morgonsysslorna.

Ny väg att köra via Västomån och Tvärålund. Det känns lite ovant att köar på nya vägar men igår körde vi i dagsljus.

Men ser att vi åkt den vägen vid 20-tiden en julikväll 2010 men även den 6/6 2013 åkte vi MC den vägen.

Allt enligt min logg från min GPS men om jag kört där innan 2009 vet jag inte för då hade jag ingen GPS.


Vi kom fram till Vännäsby och bistod svägerskan med att rensa lite i huset, lasta lite i bilen och så åkte vi till hennes nya lägenhet.

Bar upp grejor och mina verktyg.

Fick ändå inte använda min nya borrhammare   utan det fungerade med att spika in ett par krokar i betongväggen och de andra två som var tunga satte jag in Mollypluggar i gipsväggen.

En taklampa jag tidigare plockade ned fick ny kontakt och så upp i sovrumstaket.

Fixade den vedervärdiga köksbänksbelysningen som mer lyste i ögonen än ned på bänken och det blev samma metod som här i vår lägenhet.

4 lager eltejp på insidan av plasten, först två vita så att det såg fint ut och två svarta för att dämpa ljuset.

Det funkade fint och ingen åverkan på armaturen så lätt att återställa OM man nu skulle vilja det, varför man u skulle vilja det.

Kanske om man gör min andra lösning och lossar armaturen och lägger in en liten list i framkant så att den vinklas mer bakåt in mot väggen.


Inger hade semlor med och det blev kaffe, till middan blev det nån kebabgryta med pastaspiraler till, gott och efterrätten var också god.

Det blev dags att åka hem och samma väg nu över Tvärålund.

 


Väl här så bar vi in lite grejor, kaffe och en rostad fralla, Inger satt med sitt och jag startade en film om Kiruna, när gruvan rasar.

Avgrunden heter den och finns på Netflix.


Min kompaktkamera lade ju av totalt under rallyhelgen, nått mekaniskt fel i objektivet som inte åkte ut som det skulle utan fastnade.

Tidigare har jag kunnat trycka det lite åt sidan eller skaka till kameran så har det åkt ut, likadant när det skulle in vid avstägning.

Nu fastande det helt och satt fast, häromdagen skruvade jag loss skalet men såg inget fel så då blev beslutet att skrota den och jag dissekerade den nästan helt, bara för att jag kunde.

Även skärmen hade fått en skada men av mindre betydelse.

Så jag inledde lite undran till Erik som är kamerakunnig och sa att jag nog funderade på något nytt senare i vår och vad jag har för önskemål på en ny, bra zoom, bra upplösning och billig m.m

Snabbt kom svar med en länk till en som vid första koll igår kväll i min mobil såg skaplig ut.


Men då låg jag i sängen med ljudboken och var trött så vi avslutade samtalet på WhatsApp

Har också fått mess från Anders om kattvakt   och i två veckor från nu på söndag.


Jag har sovit gott och steg upp klockan 7.

Toa, dusch och frukost med tidning avklarat så jag är lite sen med det här idag.


I eftermiddag åker vi till stugan, jag ska se om jag kan skrapa av lite snö från några tak, bygga en sån där takskrapa av bräda och lång regel/läkt.

Sedan är det årsmöte m.m med vägföreningen som vi tänkte närvara på.

Därefter blir det hit till Vindeln igen.


Det ska börja snöa och blåsa sydlig vind så säkert inget trevlig väder så jag får se OM det blir så mycket gjort utomhus.

Nu -4,7° här i vindeln, -5.2° i stugan och det blåser lite ser det ut som.

 

Morgonbilderna är så är.

     

 

Den uppmärksamme ser kanske att det kommit till en till gran.

 

 

Det var en gran som Inger och Emil hittade tidigare i veckan.

  Så här var bilden den 19/2, alltså måndag morgon, finare väder då men kallare.

 

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
<<< Februari 2024 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards